Učitelj
МАТЕРИЈАЛНИ И МОРАЛНИ ПОЛОЖАЈ ДЕЦЕ 859
као лекција из рачунице. Искуством се учи, шта добра домаћица може да уштеди у свакодневним трошковима са мало старања и умешности. Сем тога, од како се жене уче разумевати какву улогу има храна у „опорављању“ јецнога племенг, скандинавске девојке, чак и оне образованије, не презиру него уче шта више вештину, како се рукује лонцима и шерпењама. Гледао сам не само у демократској Норвешкој него и у пуној ари стократских традиција Шведској, у Упсали, како девојке из добрих па баш и врло богатих кућа слушају предавања у школама за кување. Није ово само једна мода или ирачка. Напу"шта се породица, да се мучи у каквој вароши где има школа по хотелима, у којима станују ученици. Спава се по собама, у
којима спавају и слушкиње, облачи се онако као и оне. УБ тОв
учење траје читаву годину дана. У Упсали сам видео из добре породице два ученика са сестром где живе заједнички. Сви по. сећују предавања, а у стану сами кувају што им треба за јело: сваки по реду иде те купује и спрема што ће да се једе. Предавања на университету могу посећивати и девојке; а у многим средњим школама настава је заједничка. Мешање деце оба пола правило је у сеоским школама. Прво је питање које у таквој прилици поставља какав Ла: тинац : „Је ли могућно да се деца мања и одраслија оба пола ме. шају тако слободно без икаквих штетних последица 2“ | Свуда су ми одговарали: ма „Присуство девојчица у нашим школама много је допри-
7
нело да се наша норвешка деца која су доста груба цивилизују. “
Страх да не увреди свога ближњега учинила је да су у говору умеренија, те и ако нису постала ПАЛАНКА у опхођењт она су штедљивија. и одмеренија у изразима“.
У. Христијанији има једна средња школа, којом управља једна високо образована жена, једна од шрвих проповедница заједничке наставе. Био сам на часу из цртања у тој школи.
Ученици нису овде распоређени по азбучном реду, због којега се, по гдекад, може једна девојчица наћи између пет шест мушкараца. Свако бира суседа исусетку „по наклоности.“ „Тиме се развија дружељубље и деца се привикавају да се узајамно помажу“.
У дворишту за одмор има једна отворена сала Ту сескуп-
љају да играју, да се препиру и т. д. Није било случаја да Сб: