Učitelj
|
сл сл „>
ЖЕНСКИЊЕ У УЧИТЕЉСКОЈ СЛУЖБИ
ЖЕНОКИЊЕ У УЧИТЕЉСКОЈ СЛУЖБИ“)
2 и
(последице отуда с педагошког и друштвеног гледишта).
=== 5
Под овим насловом изашле су пре кратког времена две расправе, које је старатељство Песталоцијеве закладе у Бечу (Сигајогишиа Фер Уујепег Резфајолл — 5ш%ипо) наградило и о своме трошку издало. Сам натпис (Ууејеће Којсеп ћаг Фе Негаплећипе Чев хуеф Псћећ Сезећјесћфез хшиа Бећгђегц!е аш! радасосасћеп чипа гомајеп беђћјеје 7) казује садржину ових сувремених расправа: прву је расправу на-
_ писао Хернберт Бувије, професор у Кремсу, а другу о истом предмету написала је Елиза Енгелхарт, учитељица у Клагенфурту. Држимо, да ће корисно бити, ако читаоце „Учитеља“ упознамо са мислима, које су изнессне у једној и другој расправи.
Проф. Бувије вели, да је опадање народног благостања штетно утицало на прилике у животу, оно их је изменило; услед ових при-
" лика многе девојке не могу, да се удају, те да по природном позиву свом буду матере; то је код женскиња изазвало борбу за опстанак. Нико не може одрећи своје саучешће женскињу, које се бори за најважније погодбе за живот, али је с друге стране мушкињу дужност, да слободно искаже своје мисли о томе, каквих последица мора бити, ако. се помакне или са свим уништи граница између мушког и женског позива.
Наставнички позив у опште лежи у природи жениној, тај позив чини тако важан део њеног нарочитог позива у животу, да је употреба жене у јавној настави само последица тог наставног позива. жениног; жена је природна учитељица своје деце у првим годинама, док не пођу у школу; с тога је за свим природно, што се даровите
Ж) Ову расправу пуштамо у наш лист једино из разлога, да покренемо и друге на размишљање о овом важном питању, а не да чинимо какве неправде овом или оним школским радницима. О овоме је питању у нас мало писано из чисте љубави према самој ствари, а више из интереса и увек с недовољним познавањем васпитних прилика. Пошто ово питање у последње време занима и наше меродавие факторе, држимо, да не би било с горег, да, се о њему чује глас и удруженог учитељства на једној од идућих учитељских скушштина. Уверени смо, да ће мисли у овој расправи допринети што правилнијем решењу горњег питања, које је у нас на дневном реду.
Уредник.