Učitelj

сл > сл

О СРПСКИМ НАРОДНИМ И НПРОСВЕТНИМ ИДЕАЛИМА

тековинама, жудња за страсним уживањима разне врсте, себичност и т. д. — Бен каже: „Пошто је човечанство од природе мало диспоновано за самотрегоревање, то врло споро прима добре моралне навике, и зато се и сад мало усавршило у том.... При вршењу дужности смета индивидуални егоизам“.

Кад би се, у вези с овим, говорило о погодбама за. успевање просвете и духовне културе у опште у нашем народу, онда би се могло запитати: Колико помажу томе научна, уметничка, школска и друга удружења, књижевност и листови, библиотеке и музеји, позоришта и забаве, јавни скупови и зборови, партијски радови и политичке промене, породични живот и саобраћајни односи, економно и здравствено стање у народу и т. д.2 — После, требало би нарочито питати: како стоје наше научне дружине, књижевне задругеи вадужбине — у погледу на развитак и унапређење науке и уметности, и колико то утиче на интелектуално и естетично образовање школске омладине“ Колико помажу књижевни производи, стручни листови и новине васпитању назпе омладине% Имамо ли добре уџбенике за све школе и за све предмете; Можемо ли све производе наше лепе књижевности препоручити омладини за лектиру" Смеју ли образовани родитељи све наше дневне листове, без зазора и без опасности, дати у руке својој одраслијој деци“ Како се понаша штампа, која радо представља јавно мњење, према појединим државним заводима и према чиновницима, који у њима раде% Да ли су остављени на миру од равних листова и листића бар они јавни радници, који су у свему радили по закону, по свом најбољем уверењу, и без икаквих себичних побуда или партијских рачуна! Ако су тако бевразложно нападнути наставници, хоће ли их онда њихови ученици поштовати и слушати, и хоће ли их волети онако, као што деца воле своје родитеље; — За тим, могло би се још запитати: да ли је породично васпитање код нас тако добро, да може послужити као темељ школскоме вас-