Učitelj

ЗА ШКОЛУ И УЧИТЕЉА 655

да не рекнем полутански. "Даље су мане овога другога, скупљега: 1) што би проузроковао бар по 30 дана годишње дангубе у 79 разреда и пометњу око замењивања у толико читавих школа, што би било само од штете за целокупну основну просвету; 2) што се њим не би могао одузети од министарства, сав неминистарски посао; 3) што би учитељи, који буду срески управитељи, били дужни вршити канцеларијске надзорничке послове, те се опет не би могли потпуно посветити раду у школи, итд.

3. Који да нам буду обласни надзорници 2

Рад учитељски у осн. школи, над којом треба надзорпик да води надзор и у чему треба наставнике осн. школе да упућује, јесте ствар практике, рада, умења. Надзорник у овоме треба да буде учитељу не само надзиратељ, већ још више искуснији друг, који ће га пријатељски саветовати и' упућивати, а који ће и у целом свом подручју одржавати јединство у настави и васпштавању и давати такат обојма. Из тога узрока је неопходна потреба да надзорници буду . на првом месту умешни и вешти практичари, а никако затуцани и неумешни теоретичари и пусте Формалисте, које често немају ни појма о извођењу својих теорија на делу, но то морају тек учити од учитеља.

Када ће надзорник морати давати правац и такат у пастави и васпитању, да не би заводио на странпутицу оне које треба да упућује и надгледа у раду, мора он бити не само обилатији искуством од њих, већ и са ширим и дубљим педагошким образовањем. Он мора имати проширеног знања и психолошког, и хигијенског, и методског и општег педагошког од учитеља његовога круга. Без тога; а помоћу самог практичког умења неће моћи он кретати наставу и: васпитање у свом кругу напред, неће моћи дејствовати на, њино усавршавање и прилагођивање према, месту и времену, на њино напредовање. Сама гола теорија без практикс не вреди ништа, али ни сама гола практика, без теоријске дубине није бог зна шта. Прва је без друге шупља, друга је без прве плитка. Тек обе у једно, у целини, чине права, стручњака. Даље, тај, који хоће да упућује, надзирава и креће напред, мора неминовно знати један живи језик, немачки или руски, на којем су педагошка теорија и практика