Učitelj

658 ЗА ШКОЛУ И УЧИТЕЉА

својски настати те наћи за њ и људе спремне и подесне, људе дорасле овом тешком новом позиву.

Али, где су нам такви: -

Ми их за сада немамо — то је ван спора. И што би смо их имали или су потребни Учитељској школи (јер ни њу несмемо опљачкати), или су у другим, вишим службеним положајима, одакле се не могу отерати у надзорнике.

Према томе остаје оно што је најприродније и најпаметније: да држава сама спреми прве надзорнике. У тој цељи нека држава одабере до 25 одличних и врло добрих, а енергичних и иначе честитих учитеља, па нека их спреми за среске надзорнике. На исти начин би се могла држава постарати и за спрему обласних надзорника.

Ово спремање могло би се удесити тако, да државе. не чини за њ нарочите, ванредне издатке, а опет да добија, врло спремне надзорнике. Треба се само решити, да се задовољимо још за коју годину данашњим несавршеним а јевтиним надзором, а за онај. вишак новца, који би се преко. тога издавао у случају кад бисмо сада одмах увели сталан и стручан надзор са неспремним и нестручним надзорницима, нека се спремају стални и стручни надзорници. Кад смо могли са досадањим несувременим надзором таворити | толике године, можемо још за неко извесно време, па бар да добијемо ваљану установу. Министарство просвете могло _ би захтевати да му скупштина прими закон о сталном Нада вору, а у прелазном“ наређењу нека се унесе ова уре, дба 0 спремању стручних надзорника. У државни буџет би у том случају одмах ушла сва. цифра, потребна за потпун надзор, али би се за неко време трошиле "|, буџета на СрРН И И "зорника а '|, па досадашњи надзор.

На тај врло јевтин начин дошли бисмо у скоро до потпуно спремних надзорника.

Где да спремимо нове надзорнике% — то је питање, које _ се намеће одмах за горњим.

__ Две су могућности: или у земљи или на страни. У земљи би се могао за њих отворити нарочити курс или на Вели- _ кој школи или у Учитељској школи; на страни би се већ нашла школа за то. | 8

_ Моје је мишљење да би боље било да се наши први стални надзорници спреме на страни Осем г. Бакића, -ми на Великој школи немамо још опробаних снага за Фило-

у