Učitelj

ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД 767

одбора, школ. општина и њених дужности, у снабдевању школа потребама, повећањем година учења у основ. школи, увађању неких нових предмета, времену поласка ученика у школу и похођењу њиховом, о станарини учитељевој, спреми и положају његовом, плати. надзору, казнама итд. Ако не би претрпео битних измена у Мин. савету овај пројекат у главноме добро је израђен и изменама које су њиме обухваћене постигло би се доста користи у школи, а то се је могло и очекивати од људи који су провели знатан део- времена у основ. школи и којима се зацело не може приговорити да не познају основну школу и њене потребе. ж

Предавања из научне педагогике. Главни Одбор Учитељског Удружења приредио је овај низ предавања, која је држао испитани професор г. др. Стев. М. Окановић. Било је свега шест предавања, а држана су на Великој Школи од 7—12 априла ове године. Овде ћемо у кратко да изнесемо садржај тих предавања.

Предавање 1. Предавач је претходно изложио како је педагогика двојака: историјска и систематична. Систематска се дели на практичну и теориску. Предмет су практичној педагогији Философска расматрања друштвених облика под којима се васпитање врши; предмет су теориске: циљ и срества васпитања. Помоћне су им науке етика и психологија.

Теориска педагогика дели се на телеологију и методологију: прва говори о циљу, а друга о средствима, васпитања. Методологија, бе пак дели на дидактику и ходегетику; предмет је првој васпитна настава, а другој — непосредно васпитање (управа децом и васпитање у ужем смислуј. Садржина је првог предавања из телеологије (о циљу васпитања); другог, трећег, четвртог и петог предавања —, из дидактике (о васпитној наставиј; шестом је предавању предмет ходегетика.

После овог увода предавач је прешао на говор о задатку васпитања. Постављани су васпитању и Формални циљеви, нпр. усавршавање. Али је потребна и садржина. И не само то — мора бити код васпитања један највиши циљ, онако исто, као што је у драми потребно јединство радње.

Васпитање спрема за живот у друштву. И што је циљ друштвеном животу, то и васпитању мора бити задатак. Етика, која говори о социјалном животу, одређује циљ друштву. С тога да претходно речемо коју о тој науци, пошто Нам она пружа гледиште за одредбу највишег васпитног циља.