Učitelj

898 " ТШКОЛСКО КРЕТАЊЕ У СВЕТУ

Школско КРЕТАЊЕ У СВЕТУ

Под овом рубриком пропраћамо све новије појаве на просветном пољу у свима важнијим европским и др. културним државама.

АМЕРИКА

К школској статистици државе Њујорка. — 1897. год. износио је у држави Њујорк (Здружене Североамеричке Државе) број деце, која походе јавне школе (у добу од 5—18 година): 1,203.199, од којих долази 685.803 на вароши, а 517.396 на села. Број наставничких снага био је 34.363, од чега долази 5461! на учитеље, а 28.902 на учитељице. Према прошлој години дакле прираштај је са 565. Просечна годишња плата је 493,43 долара, при чему је прираштај према прошлој години 8,03 долара. Укупна вредност данашњих школских зграда са земљиштем износила је 66,077.600 долара. Укупни прираштај процењене вредности школских зграда био је према прошлој години са 5,774.47% долара већи и он долази једино на варошке школске срезове, пошто је вредност процењених школских зграда у сеоским срезовима нешто опала. Целокупни издатак на школске циљеве износно је 26,689.856 долара према 93.173.830 долара у прошлој години. Од целокупне суме издато је 5,587.212 долара за сеоске школе а 19,152.644 долара за варошке, при чему је издатак за ове последње пристао са 3,610.573 долара, а за сеоске смањио се са 94.547 долара.

ж

У Њујорку има само 37 завода за чување остављено деце. Међу тим многи спромашни људи, који своју децу остављају код куће без надзора, док обављају своје дневне нослове. не показују се вољни, да ишта плате за ову децу чак и кад би их држава узела, да их чува за време родитељске одсутности. Они то сматрају за дужност државе. Шта више, у полицији се дешавају случајеви, да јој родитељи доводе своју рођену децу варајући је, да су ту децу тобож нашли на улици. Ноћу или пред вече опет сами одводе децу.

| -

У Њујорку ће наставна комисија варошког школског одбора подићи 10—19 школа за слабоумне.

ж > ~

Популарна предавања из политичких наука. На једној Великој Школи (Шећ Зећоој вароши Њујорка, која има само вечерње наставне курсове, држе се под руковођењем једног познатог историчара, предавања из политичких наука (ропса! всјепсе) ва будуће грађане. Карактеристично је за ова предавања, да се слушаоци овде уводе не само теоријски, већ и практично у ствар. Будућем грађаниву пре свега се казује, шта и како бива у конгресу (аме-=