Učitelj

ЧИТАЊЕ РУКОПИСА У основној школи 59

косо и усправно, са одвојеним словима у везивању песталих у споју и украсу, биране са могућим дометцима на појединим словима -— све то доприноси савлађивању читања, разноликих начина у писању.

| Кад би се одобрила оправданост овога изучавања, код индивидуалног настављања, сва би се тешкоћа састојала у навици рукописа и у пзбору њихове садржине. Метод рада применио би се и овде исти, који се употребљује у настави српског језика при читању.

Ва заједничку наставу у школи, јавља се тешкоћа преко које се не сме прећи кад се имају изгледи успеха. Кад се употребљују штампана дела узима се онолико примерака, колико је ученика дотичног разреда, и рад се изводи у друштву с могућом пажњом код свију. Али како је добијање потребног броја егземплара од сваког представника. рукописних варијаната ствар немогућа, услед великог трошка, који основ. школе не могу да учине, онда, се за, остварење циља мора пазити и на ову евентуалност и препоручити начин остварљив, а ипак да није појединачан.

У погледу садржине могли би се узимати чланци с тенденцијом онаком, или сличном, какву имају они у читанкама одобреним за основну школу, а могли би се — и овом мишљењу дајем првенство — уносити у рукопис основни појмови грађанског права и дужности. Будући грађани могли би се још у основној школи упознати с правима. као чланови ошитине, среза, округа, државе и народа. Они би се још тада почели учити о обавезама према свима овим јединицама, навикавали би се да своје интересе изједначују с интересима државе, народа и друштва, усађивао би им се патриотизам за аспирације народне, за поштовање и неговање онога што носи обележје народно, подизали би се на највећи ступањ самосвести. Колико би се у детаљима, од овога употребило одлучио би избор и одобрење надлежног г. министра, а ови прописи имали би обавезну силу

за све наставнике старијих разреда у земљи. 8%