Učitelj

32

РАСПРАВЕ и ЧЛАНЦИ

вори он — није само ради њих установљена латинска школа,“ · Нигде у Европи нема такве националне системе народног образовања, но којој би било обавезно, да. свако лице мора проћи кроз народну школу, па ма како високо било, или ма како специјално било то народно образовање.

Тако пето тачно и одређено говори Коменски и о образовању женскиња. По његовим речима, њима је нужно учити ее не само у народним, већ и у латинским школама. „Као и мушкарци, тако је пето н жевскиње створено „по образу и подобију божију“ подједнако обдарено живим и пријемљивим умом за науку (често и више него мушки пол)“, И женскињу као н мушкарцима нужно је такво. образовање, — говори он даље, — које би их одвело „нек празној радозналости, већ к добродетељи и општем благостању.“ Коменски сматра да је такво образовање веома потребно, и да женскињу треба дати знање; које ће га упућивати да разумно у кући води екопомију, и да буде у стању сачувати не своје здравље, већ и здравље мужа и деце. Тако, Коменски у женскињу види, у главноме, човека п тражи, да се и у школи према њему тако поступа. Велика вера у победу добра над злом, велшка вера Коменскова у човечанство, давала му је силе, да се немарно понаша према оним људима, који су се плашили питања: „шта ће бити, ако занатлије, носачи, па чак пи женскиње, постану учени“. На такве приговоре Коменеки је говорио, — истина са, извесним ограничењима, — да ће тада више но икада бити могуће да се на земљи створи рај, који се сад само замишља.

На жалост, ми смо још далеко, веома далеко од остварења, раја на земљи; тако исто далеко се налазимо п од таквог великог поштовања женскиња, наших матера и жена, какво налазимо у речима Коменскога. Не треба да се враћамо у историју "пређашњих дана, ма да би то било веома интересно п поучно, загледајмо само. на положај овога питања у Европи пре 20 30 година. Женеко образовање налазило се онда у жалосном стању, у свима најнапреднијим државама старога континента. Тек у то доба почеше се озбиљно занимати питањем овим у Енглеској, Германији и Русији. Ова по-“ следња држава у то доба је живела животом једне велике реформе. цара Александра П. Под утицајем опште узбуђености, женско образовање у Русији учинило је колосалне успехе и изазвало дивљење целог света. Но успех се показа несталан; ми смо тада неколиким лицима обезбедили посластице; али црна хлеба не бејаше довољно: основно образовање код нас је стајало много ниже него ма где на другом месту. Међу тим, у другим земљама ова два покрета иђаху паралелно; још се може рећи да је напред ступала увек основна, школа, а средња је једва за њом корачала. У садашње доба улоге. се промениле. У организацији женског образовања измакла је у Европи највише Енглеска, у којој је признато ПР ИРОЕ школовање женскиња у средњим и вишим школама, п у којој су, према томе, највише остварени „идеали“ Коменског који ничим не ограничавају женско образовање.