Učitelj

УЧИТЕЉЕВ РАД У школи и ВАН ЊЕ 567

Тај положај учитеља као јавног радника, са гледишта објективног, частан је, похвалан, па ако хоћете, ла-

скав и завидан. Али са практичног гледишта — бар код нас у Србији — неповољан је, неблагодаран, а по некад и опасан. — Пређимо сада на

Учитељев рад у школи.

Ко није изближе упознат са свима сувременим захтевима учитељевог рада у школи, ико не схвата свеколики обим и значај тога рада, одмах ће, и олако рећи: „Па зна се шта је учитељев рад у школи —- да учи децу читати, писати и рачунати“. Али људи који су посвећенији у те ствари, знају да учитељев рад није само то. То је некада, од прилике до пре 300 година, био његов задатак. Данас је учитељев задатак куд и камо већи и тежи. Врло дуго време схватан је овако — и још горе — учитељски задатак; с тога је први покушај за отварање учитељске школе, учињен тек при крају ХУП века у Германији, што је и био знак озбиљног и смишљеног рада на школском уређењу. Прва, добро позната, учитељска школа отворена је у Берлину тек 1148 год. У Орпетву, Сомборска учитељска школа отворена. је 1812 год. Тако је дуго учитељство било у тами и непознато.“ 'Гако много времена морало је протећи док је се стекло уверење: да школа и наставник, и ако су малене силе према маси осталих чињеница које утичу на прогрес човечанства, ипак по каквоћи су једна од најјачих чињеница у друштву.

Ко овако површно схвата учитељев задатак, заборавља на један други — овоме раван — рад учитељев, а то је васпитање деце и образовање народа. Овај други рад учитељев за људе непосвећене у школске ствари и учитељев задатак, готово невидљив је и непознат.

Да видимо сад које су најглавније дужности учитељеве у школи.