Učitelj
покрет МЕЂУ ЧЕШКИМ УЧИТЕЉИМА #15
ПОКРЕТ МЕЂУ ЧЕШКИМ УЧИТЕЉИМА У ТЕЖЊИ ЗА ВИШИМ ОБРАЗОВАЊЕМ с
Међу чешким учитељима осећа се сад жив покрет у циљу вишег образовања. Чешко учитељство у својој новој организацији унело је у свој програм поред захтева о поправци материјалних и правних одношаја својих, још и тежњу своју и готовост, да се сасвим заложи за напредак и душевни преображај свога народа на свима тачкама. А да би се томе узвишеном циљу могло што боље и свеетраније одговорити, ваља претходно да народни учитељи добију више образовање. И то шштање о вишем образовању чешког учитеља вентилира се сада скоро кроза све њихове педагошке листове.
Тако св у расправи: „ЛПитању вишег учитељског образовања“, која је скоро пуштена на јавност, те је скренула на се општу пажњу, најодлучније тражи за учитеље академско образовање, дакле оно највише образовање, које се у опште у школама може добити,
Када би учитељство чешко добило академско обргзовање — доказује аутор те расправе — и када би на тој основи било постављено у погледу друштвеном на исти степен са осталим деловима интелигенције, тада би и његови идеалистични назори нашли више земљишта у круговима остале интелигенције, па и оних онда, који истина немају високог образовања, али из каквих му драго узрока стоје у предњим друштвеним редовима, дају ток иу праву се интелигенцију рачунају. Кандидат учитељски ваља да се образује као и остали ученици средњих завода, где би поред образовања Формалног и естетичног добио и сва она знања, која су му у животу неопходно потребна. Али образовање стручно — педагошко — треба да добије на великој школи, на факултету философском.
За довршење тих ситуација на Философском Факултету било би довољно две године. И након једногодишње практике имали би се учитељи подврћи испитима за школе основне и грађанске После петогодишњег практичног рада на тим школама, да се допусти кандидату полагање строгог испита -за доктора педагогије. Учитељ, чија. се каријера може данас завршити подучитељством или привременим учитељством, имао би отворено поље и доста разлога да како ваља одговори својој дужности, и да својим радом и трулом крене путем, који ће га одвести на највише место у својој струци.