Učitelj

284 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

тако и ради циља образовања; али све у извесним границама и само оно што одговара душевним моћима самих ђака. Поједини одељци теоријске рачунице од велике ву важности за иителектуално развијање ученика. Они их прво упознају са методима научног мишљења, са логичком системом, с процесом извођења и доказа, а тиме ученицима даје основе даљег знања. Но те поједине гране, или одељци, не могу се применити у свој целини и евој строгости при предавању рачунице у нижим разредима. Према томе математички педантизам. који тражи од деце да ништа не примају на веру, без доказа, нема смисла. Бесмиеслено је, на пр. тражити од ученика 1 разреда да докаже правило како производ не зависи од поретка чинилица, Ученици не само не разуму доказ, него и не разуму, зашто је све то потребно. Деци ће врло чудновато бити зашто је потребно доказивати истинитост једнакости #%5б== 54. Шио је само по себи очигледно. Ако ишта у том случају приме на веру, то је баш вам доказ.

Држим да баш није потребе употребљавати у нижим разредима, и саму реч „доказ“, пошто је ученици неће разумети. Тамо где су ученици у стању да изводе умозакључке и да доказују, нека раде то под учитељевом контролом и упутом, одговарајући на питања, но при том не морају чак ни знати да њихове мисли расуђују и доказују. Тамо пак где они не могу појмити доказе, боље је проћи и без њих. Теоријски део рачунице не треба предавати е научном строгошћу у млађим разредима. Многа правила нека примају на веру, без размишљања. Према томе доказе, при учењу рачунице у прва три разреда, треба сматрати као средство за постепено упознавање ђака с процесом дедуктивног суђења. Оно васпитава њихове умове тако, да ученици то и не примећују. Они расуђују и доказују и незнајући за то. У њима се укорењује навика да правилно расуђују, полазећи са довољне и добре основе. То је улога теоријског дела рачунице, и она је толико важна, да пренебрећи је значи одрећи се свемоћног фактора умног развијања, нановећи тиме знатну штету интересима самих ученика.

(СВРШИЋЕ СЕ)