Učitelj

ЈАВНА ГОВОРНИЦА 459 боље. Право да вам кажем, баш ово и овако тврђење ваше натерало ме је да ово пишем. Јер у том тврђењу вашем не само да лежи једно обично погрешно схватање правог стања ствари, него мишљење, то кад би се примило и усвојило као истина, отерало би целокупну нашу народну школу на погрешан пут, а напредак њен био би укочен, ако не и враћен натраг.

Ви сте г. надзорниче, баш у невреме изрекли такав суд свој. Има две-три године како читам у страним педагошким листовима, да учитељи сами увиђају потребу веће епреме, па траже за себе предавање нека на универзитету, курсеве и др, а наши учитељи по спреми не стоје боље од тих учитеља на западу, та Ви велите, да је овде спрема довољна! И Ви то тврдите баш у времену кад ступа у живот нови закон о народним школама, у коме има доста новина, које су слабо познате нашим наставницима.

Овај закон обухвата прво дечја забавишта. Њих треба заводати и уређивати; а колико њих знају како се у забавиштима радиг

Овај закон уводи као нове грађанске школе, у којима треба радити нешто мало друкче него што се ради у основним и средњим школама. Колико имамо наставника који су већ готови и спремни за ове школе и који немају шта још да учег

Ако ви „нисте“ мислили на ове две нове установе, него само на основне школе, онда сте превидели, да су продужне школе нераздвојне од школа основних. У њима морају радити већином учитељи основних школа. Те пак продужне школе у селима морају сад имати карактер пољопривредни, а у варошима трговачко-занатлиски. У селима ће бити пољопривреда један од најглавнијих предмета, а у варошима цртање и књиговодетво, колико их је који су довољно спремни: да предају пољску привреду, онако како нама требаг 0, господине надзорниче, да сте имали прилике да видите неке програме кеје учитељи састављају за продужне школе, (а који пролазе и кроз надзорничке руке), Ви би тек онда видели јесмо ли сви спремни да продужним школама дамо Србији оно што она очекује!

Хоћете ли да се ограничимо баш само на школе основне; па и ту налазимо као ново пољску привреду и ручни рад, а осим тога неки су предмети по новом програму добили нов облик и правац. — Међу овим новинама има и таквих, које нису дошле после каквог расправљања и обавештавања, као што то бива у др. свету него онако из небуха, те није чудо, ако о том учитељи нису довољно оба. вештени, кад ништа о том нису нигде читали докле у програму нису видели. Или Ви нисте тако што запазили, нити сте осетили потребу да подручне Вам учитеље упутите и обавестите како н. пр. сад земљо“