Učitelj

108

Сем тога, у оптшинама где постоје школски батаљони (рајаШопз зсојагез) вежбања тих батаљона могу бити само четвртком и недељом; време трајања тих вежбања одредиће учитељ тих војничких вежбања у договору с управитељем школе.

9. Напослетку, за мушкарце као и за девојчице, два до три часа недељно посветиће се ручним практичним радовиам.!

Иншелектуално васпштање. (Из франц. програма стр. 15—1).

Интелектуално васпитање, онакво, како га може вршити народна основна школа, врло се лако карактерише.

Оно даје ограничен обим знања. Али су ова знања одабрана таквим начином, да не само осигуравају детету практично знање које ће му требати у животу, већ она дејствују на његове умне способности, образују његов. дух, израђују тај дух, проширују га п сачињавају право васпитање. Е

Идеал основне школе није да много учи,“ већ да учи добро. Дете које изађе из основне школе мало зна, али оно што зна, зна добро; наука коју је оно примило огра-_ ничена је, али није површна. Она није полу-знање, и онај који то знање притежава, никако није пола научника; јер оно што чини да је једно васпитање више мање опширно не долази од саме опширности, него од начина како се до тог васпитања дошло.

(Основно васпитање у погледу дечјег доба у коме се. даје и цељи којој се њиме тежи, нема ни времена ни средстава да пређе један широк круг (циклус) раван знању које се даје у средњим школама. Оно што основно васпитање

# Ручни практични радови који су п за нашу земљу неопходни и веома,

пвтребни, били су у једно време отпочети, па- их је после (1900—1901) један

»веома мудар“ министар просвете укинуо, налазећи да смо ми Срби сви рентијери, те нам и није потребно радити; главно је да имамо доста господе, а радника не морамо имати !!... 5

2 Ово нека упамте наши званични педагози!