Učitelj

707

принос једне кошнице. Осим тога, у „Пољопривредном календару!, 1901.“ на стр. 79 има таблица, из које се види да се годишње од кошнице добије 4—25 Кг. меда и /:—! Кг. воска. — Што се тиче цена, задатак ипак није на памет спремљен, јер су цене ових и осталих пољопривредних производа узимате из књиге „Статистика цена“ у издању министарства привреде.

За напомену о зад. 20 на стр. 101. довољно је рећи, дау ужичком округу има места где и празна кола једва долазе.

После сваке јединице мере долазе вежбања и задаци, који су за децу довољно разумљиви. О овоме се може сваки уверити, те није потребно ни доказивати. Г. Раша Митровић је на другим ме-. стима наводио примере, а овде то није могао наћи.

35. Нећемо овде објашњавати, да ли је боље рећи вишешмени или разнопмени бројеви. Поменућемо да се оно прво највише употребљава. Рад са вишеименим бројевима имао је велику примену, док „нису ушле у употребу метарске мере. Данас се рад са вишеименим бројевима задржао једино код бројева који казују време, поделу лука и угла, а осталих се мера бројеви претварају у десетне бројеве.

Пошто је сеу Ш разр. довољно рачунало са вишеименим бројевима свих мера, онда би се губило време, кад би се то понављало без потребе у ТУ разреду. Овде се деца упознају са десетним разломцима, те је за децу много лакше претварати вишенмене бројеве метарских мера у десетне бројеве.

У уџбенику се говори о претварању вишеимених сена у једноимене и обрнуто, а затим се прелази на поједине рачунске радње; ни на једном том месту нема правила. Овакав је пут и рад оправдан, — а друкчије се не може ни радити.

У реферату је о овоме нешто поменуто, али се замерке не могу односити на оно чега у уџбенику нема. Изгледа нам да је поменуто, да би реферат био већи.

Можда је излишно у уџбенику, само у једном задатку, поменути о величини године у Турака (стр. 110.), али се ипак то може учинити, јер доста велики део српскога народа ту годину употребљава. Овде ћемо поменути да је на стр. 27. згодно употребљен

) За принос усева узимали смо податке из „Статистике“ министарства. привреде, Пољопривредних календара и др. издања По; љопривредног друштва, а осим тога имали смо прп руци неколико Рачуница и збирака задатака за пољопривредне школе.

4%