Učitelj
01
А за самосталност у својем раду морамо већ у првој линији војевати с тога, што често у наш рад утичу непозвани и неспремни чиниоци, превиђају значај самог рада у језгри његовој и према непречишћеним својим појмовима, не дају тежиште својем проматрању суштине самог рада, него им је тежиште формалност или било какве чињенице, које су тек можда у даљој линији у вези с правим радом.
Питање надзора и оцена учитељског рада, кад би се почело потање распредати, доста би дало потврде, да војевање за самосталност у раду није споредна ствар, а кад би се уз то изнела и друга сувремена питања о одређивању школских уредаба и закона, још би јаче говорило у прилог борбе за учитељску самосталност.
Но уз самосталност у раду, мора се војевати и за самосталност положаја учитељског. Данашњи наш положај ни мало не одговара појму самосталности, јер се учитељство обвезује таким споредним пословима, који апсолутно немају директне везе с његовим редовним наставничким послом. Сетимо се само појачке дужности у цркви, пероводства, короводства, рачуноводства и осталих других захтева, који се постављају учитељу.
Учитељ треба да је само наставник п васпитач народна п онда ће му положај бити самосталан. А све што не спада у оквир Тога рада, треба да се скине са његових плећа!
Упоредо са војевањем за учитељску самосталност, морамо војевати и за обезбеђење учитељског положаја с машеријалне стране. Ту су у иштању плаће учишељске.
Велики део наших учитеља, у разним српским крајевима, слабо је материјално збринут. Никако се не сме оставити, тако рећи доброј вољи појединаца, да с времена на време увиђају потребу уређења учитељских плата. За уређење учитељских плата, мора се настојати око тога, да се свугде по сличном кључу плате уреде. Најправеднији је кључ по класама (разредима). Ту је праведно награђен и почетник и остарео радник.
Овде није место, да се уређење плата подробно износи, али је задатак наш да и у корист тога подигнемо свој глас. А исто тако да развијемо рад и на праведнијем уређењу мировине и добу службовања до мировине. Напоран учитељски рад тражи свежу снагу, а снага која ради непрекидно 40 година не може бити свежа. С друге стране такој умореној снази треба дати за одмор оно, што је с правом заслужила. Но ако јој се даје после 40 година службе то је тако рећи на три дана пред смрт, и таким начином се само