Učitelj

301

Неће гу дадемо вечеру | Нећемо јој дати вечеру. на њума |

Не ме је он мене видеја | _ Није ме он видео.

Штћу прајим сс њега | Шта ћу да радим с њимг

Ће га исфрљиш како пца | Избацићеш га као пса.

Река је коџа дотекла; по- | Река је прилично дотекла; крила је песк | покрила је песак.

Башта ока, да он још | Отац каже да он још није неје излегнал из ижу | изашао из куће, итд.

У разним крајевима разуме се да ће и реченице бити различне. Ова хартија укуцаће се у зид на видно место у учионици. Ученици ће читати ове неправилне реченице и у исто време како треба правилно да се искажу. Кад се извежбају ове неправилне реченице да се правилно исказују, онда их треба заменити другим, такође неправилним реченицама. Тако се у току године могу у главноме испрпсти све неправилности у говору, које се у том крају чују.

Важно је средство, којим се погрешке у језику могу исправљати и декламовање. Код нас се декламације уче већином зато, што се и оне траже на испиту и што требају и за Св. Саву. По многим школама оне се уче не из уста учитељевих већ из књиге и науче их само бољи ученици. Страхота је у овим школама слушати декламовање! Ни правилног изговарања речи,. ни нагласка, ни осећаја, ни афекта! Мртво и монотоно.

Декламовање је, као што рекох, средство за учење правилног српског језика и вежбање у говору, а нарочито је важно средство у оним крајевима, у којима народни језик много одступа од књижевнога. Али да оно може послужити овоме циљу, морамо га предавати по свима дидатктичким правилима. Морају се ученици упознати са садржином, Те да осећају оно, што се у извесној песми излаже, а кад осећају, онда ће боље и са осећањем наглашавати поједине

важније моменте. У оним крајевима, где се чују велике не правилности у језику, декламације ће ученици учити не друкчије, већ само из уста учитељевих, а при рецитовању ваља обратити строгу пажњу на наглашавање, на правилно изговарање сваке речи, а нарочито самогласника у речима.

У овим крајевима треба предавати што више декламација. За декламације не треба узимати ма какве песме, већ