Učitelj

821

Париз 1889. св. ТУ) са чисто индустриском наставом; конгрес основне наставе од 1889. године (12.-—16. август) огласио је с разлогом ову индустриску наставу као неподесну за основну школу. И овде не ради се на томе да се у школи спреме добри радници: него се мудро задовољава тиме да се припремају будући радници за њихов занат. Ручни радови састоје се у кратким вежбањима, која припремају дете за његов шегртски рад, навикавају га на руковање алатима, који му вежбају око и руку. Ето за што је самом учитељу остављена ова настава; само у великоварошким школама прибегава се способним радницима. У осталом, узев у опште, било са оскудице времена, било са оскудице алата, ту се ограничава на основне радове, назване „радови без радионице.“ Пропис од два или три сата недељно биће посвећени ручним радовима,“

Ручни радови девојачких школа састоје се у шивењу, крбјењу и склапању; за тим програм обухвата и појмове домаћег газдинства и примене на кујну, глачање рубља и т. д. Пре кратког времена унета је настава о плетењу чипака у 28 девојачких школа. Али су ови женски ручни радови у многим школама наишли на материјалне тешкоће; у томе има још много да се постизава а то. треба учити у страних народа, Шведа и Швајцараца. Примењени систем је исти који смо раније поменули; не спрема се ту шваља, него се спрема за шваљу. „У основној школи настава ручног рада нема за циљ да се науче што више послова нити да се справљају узори производи. Она је у суштини својој васпитна: она удружује у што јачој мери разум са механичким радом; развија у детета укус, умешност и окретност“ (Распис од 17. септембра 1898. године).

И ако основна настава настојава да пре свега спреми дете да постане добар грађанин и човек користан својим ближњима, она ипак тежи да и непосредно користи самом детету, које ће са колико сутра сукобити са тешкоћама живота. У тој намери су основане и развијене допунске, тако рећи, основне школе, чисто практичне: више основне школе, занашске школе.

Истина, више основне школе постојале су у Француској и пре 1871. године; закон од 1883. године беше их установио у свакој окружној вароши и у свакој вароши са више од 6000 становника; али закон од 1850. беше пропустио да их помене, те тако, лишене законског ослонца оне мало по мало ишчилише. Тек их република понова отвори. Године 1878. први пут би отворен буџет од 110.000 динара да постакне општине на отварање виших основних школа. Овај кредит, повећаван без престанка, попео се био 1904. године