Učitelj

41

рђаве навике у читању: навика изопачавати, преиначавати речи, мењати почетак или крај речи, читати по сећању ит,д. У томе им случају мало слова помажу, јер погледавши на њих, деца у себи слажу гласове и, слажући, тако се буне у њиховом поретку, тако лако заборављају почетне и крајње гласове, као и при усменим спајањима. Обратите пажњу на то, да сви ти недостатци нису случајни, већ зависе од саме суштине начина усмених спајања, што су сви они врло штетни и што се веома тешко искорењују, остајући и овако или онако испољавајући се на читању па чак и код ученика који свршавају основну школу.

То су сви мени познати начини спајања гласова при читању. Ја нисам изнео потпуност тога прегледа: могуће је да ви употребљавате и друге, на које ја нисам наилазио. Може бити да су некоме од вас познати, какви начини, који не спадају под типове, које сам расматрао !

Расматрајући постојеће методе, старао сам се да вам укажем како најглавније њихове вредности, тако и најважније недостатке. Сваки од тих медода, потичући из жеље, да се штојје могућно правилније постави обучавање читања, уносили су, као што сте видели, у теорију обучавања ново гледиште, или осветљавали нову страну у њему, или откривали нужду новога принципа као напр. нужност активнијег и свеснијег учешћа деце у усвајању процеса читања, потребу простоте, природности обучавања итд. И, заједно, сваки од тих начина има и своје недостатке, који су обусловљени самом суштином њиховом. Ти недостатци су, као што сте имали прилике, да се уверите, такве врсте, да опет остављају нерешено питање: како треба обучавати спајању при читању» Могу ли се отстранити ти недостатци»> Може бити да они нису неизбежно зло, и питање треба тако поставити: које је зло од њих мање2 Или, је ли могућан други пут — пут правилнији, природнији и целисходнији» На та ћу питања покушати да одговорим у следећем чланку.

Неменикуће Драг. Михаиловић. учит,

== СВРШИЋЕ СЕ =