Učitelj

49

да општим, систематичким знањем тумачимо конкретне случајеве у животу, друге еванђелске изреке и истине које су у свези са датим знањем. Нашто онда остајати у истом обиму и не ширити периферију круга од добивених мисли применом на једнородно знање!

Ученик Ј. Јовановић мисли да је циљ могао тачније бити израђен у обрасцу: Сад ћемо, децо, научити како ће Бог изрећи последњи суд људима; дакле, место страшни — последњи, јер за праведнике неће бити страшан. Одговорено му је, да је, донекле умесна његова напомена: али да је у нас то већ толико познато под именом страшни суд, да тај израз не треба мењати. Напослетку ни праведни не знају да ли су све право радили и хоће ли бити на десној страни. Зато питају Цара судију: Кад те видесмо, Господе >

Ученик Св. Аџић рекао је, да ли није ово предавање тешко за један час али мисли да ће у својој школи постићи кад буде радио на овај начин кроз сва 4 разреда, утврђујући потпуно код ученика предходно знање и немењајући исте.

Одговорено, да сваки учитељ свакојако неће моћи постићи похвалан успех, јер то зависи од његове умешности у стварању околности питањима, да деца дођу до ових закључака. Али да сам им ја намерно хтео показати нешто јачу грађу, а она се може радити и за више часова, јер је време да увидимо како Веронауку треба предавати озбиљније и трезвеније, и да Св. Писмо буде центар а не ситни учебници. Оно једино има да постане основа коју ће учитељ, према приликама, изменити, или нека места изоставити. На тај ће начин настава из Веронауке постати пунија, озбиљнија и свести се једном и код нас на прави извор. Сад се она срозала на памћење сувопарних биографских података о свецима и друго извештало набрајање дата. Кад будете лично црпели грађу из Св. Писма за своја предавања, онда ћете и ви сами осетити дефект ваше побожности и оно што су пропустили ваши ранији учитељи да вам даду.

Да је.овако изучавање Верозакона могуће и код нас, нека вас охрабре и ова два примера из моје праксе као школског надзорника.

Препоручујући наставницима на Већу да овако обрађују Веронауку и да се слепо не вежу за доста непотпун Државни Програм, него да могу и сами слободније саобразити свој рад овом упуству и Школском раду који сам наштампао, — био сам касније очаран

УЧИТЕЉ 5