Učitelj

372

и по плану све док ученици не буду могли самостално употребљавати своја чула. Кад је год могуће треба везивати осећаје разних чулних органа, а то може бити само од користи по јасност посматрања и представа.

Као пример нека нам послужи ова скица психолошког процеса који се обавља у учењу новога писаног слова у првом разреду. Учитељ треба да има пред очима тај циљ, да створи тачну, разговетну и трајну слику представе. Мирним бављењем ока на написаноме слову добива се унутрашња укупна видна слика, уз коју долази глас као први осећај слуха. Оба се ова елемента вежбају посматрањем слова изговарањем гласа. Као трећа психолошка делимична појава долази осећај покрета, кад учитељ више пута исписује пред децом слово или превлачи преко слова показаљком с тим да деца најпре прате оком покрет а после да и прстом чине тај покрет. И ову асоцијацију треба извежбати. Унутрашња укупна слика разлаже се у своје елементе фиксирањем које анализира слово помоћу ока, и од тих елемената сваки: мора доћи једанпут у видну Та. чку свести. (Са схватањем сваког елемента код слова везују се као други осећаји слуха речи које показују имена, својства и односе елемената о којима је реч, а вежбајући осећаје покрета вежбају се и ове асоцијације. Дете је саду стању да да потпун, разговетан и одређен опис опажајне слике. При затвореном оку посматрање постаје представом, чиме се спољашње појаве везују за унутрашње и тиме се учвршћује душевна слика о слову. Сад настаје апстрахи"рање ове унутрашње слике најпре речима помоћу самосталног описа слова, па онда извођењем одговарајућих покрета — писањем. Слика са посматранога слова издиже јаче у свести и постаје живахнија и неизгладљиво душевна својина помоћу асоцијације осећаја вида са осећајима слуха и мишићним осећајима који се јављају услед покрета у оку, руци и говорним органима. Функција мишића за покретање ока јесте од највећег значаја за оштро и тачно посматрање и с тога не сме изостати покретање ока при акту гледања. Гледање је врста пипања. Али као што чуло пипања само тада схвата оштро простор, кад врхови од прстију прелазе преко свију тачака објекта и тако се могу везивати о органу за пипање осећаји пипања са осећајима покрета, тако

поља паса