Učitelj

474

томе погледу да имају и слабости» Све је оно речено врло непромишљено. А нарочито су таква „размишљања“ савршено непотребна при изводима библиских прича за децу. Нека речи светога писма падају на чисто детиње срце у свој њиховој правој, наивној и дирљивој простоти. 2) Историја треба да се даје у живим причама, у анекдотама, које такође имају занимљивости уметнички изазване. У приповеткама — не треба је давати. Добра историска приповетка тиче се чисте белетристике, а лоша — ничега, ни белестристике ни историје. Уз то још добре историске приповетке ретке су, па кад их нема на њих се не може ни рачунати, а рђавих може имати тма, али нису низашто. Али ако се деци даје чисто историска прича не треба заборавити, да њеном основном историском тону нимало не смета ако у њој има неколико белетристичних елемената, нарочито оних, који се тичу манира у причању. Историја у књизи за мању децу —- управо и није историја толико, колико је избор занимљивих прича. Те приче могу врло често бити и поучне, али наравно само не са отвореном намером за то. (Већ то непосредно моралисање не допушта ни сам начин њене обраде, више-мање белетристичан и уметнички). Овамо спадају вешто изабране летописне приче, — било из летописа рускога Нестора, било туђинских, ма којих. Тако исто подесна су предања и легенде, само ако имају веран историски колорит. Све те ствари дете ће имати прилике доцније да чује и на часовима историје, али му се онда и легенде и летописна причања, и предања и анекдоте, помињу тек узгред, или делимице, па и кад се дају у целини не могу да направе на њега онако непосредан, чаробан, топал утисак, како то могу учинити кад му се дају у раноме детињству. (Нека се не чуде наставници што им ученици не примају те ствари онако, како би можда они желели). | 3) Шриродне науке су најобилатије градиво и највећи део дечјих књига. Доиста, наука о природи дотиче се свега онога што дете види око себе — у соби, на улици, у пољу, у шуми, у води итд. Објасните му бар само оно што га окружава у његовој соби, па ће и то бити доста да га покрене далеко унапред. Ако га научите да види, да разуме све што га окружава, ако му објасните појаве које