Učitelj

168 (ИЕ

Овај завод се налази у згради једне старе гимназије. Он у главноме има једну библиотеку и школ. музеј али не у смислу изложбе учила. Библиотека има 5000 књига и различних машина за рачунање и модела. Од тога градској библиотеци припадају 879 књига, школском музеју 1987 нумера са 3000 књига, а преко овога и различне слике и карте. Нарочито оделење у школ. музеју је „Уппег Мизешт“, које је по предлогу учитеља Фета 1888. г. основано а на коме је сн врло усрдно радио. Књиге у библиотеци су распоређене по овим групама: а) Педагогика, ђ) Религија, с) Немачки језик, 4) Рачун, е) Прир. науке, ђ) Географија, 2) Историја, ћ) Писање, цртање и читање, ј) Лирика, К) Разни списи, 1) Философија. Приходи су од онога што даје магистрат 150 м. годишње и учит. удружење 100 марака.

Музејем се могу служити само наставници градских гимназија, грађанских, основних и девојачких школа. Од 1891—92. г. позајмљено је 850 књига.

Библиотекара поставља магистрат на предлог учит. удружења.

Педагошка централна библиотека (Котетиз-5 шипд) у Лајпцигу.

Кад је 16 новембра 1871. г. учитељ Јулиус Жирхов држао предавање о Ј. А. Коменскоме у учит. удружењу, предложио је писац тадашњега часописа, да се оснује педаг. централна библиотека за целу Немачку и Аустро-Угарску и са обзиром на то, што ће се овим остварити идеје Коменскога, да се назове — „Котети Зибшпе.“ Друштво је одмах усвојило предлог и основао се одбор на челу кога је био предлагач.

При оснивању пед. централне библиотеке постављен је овај задатак: да се прикупи што је могућно више целокупног литерарног материјала, дакле све да се узме, што се тиче школског и васпитног живота од првих дана детињих, од дечијег забавишта па до највише школе разуме се, код овога последњег, даје искључиво градиво на коме се учи. Хтели су. сва педагошка дела главна дела, као упуства и уџбенике, без вредности као и од вредности, немачка као и страна, да сачувају од пропасти и да лепо уређене уједине на једном месту, да би испитивачу дали могућмости, да се може тачно оријентисати, шта се у ма које доба у ма којој културној вароши на ма којој области школског и васпитног живота радило.