Učitelj

644 УЧИТЕЉ

у припреми саставља и износи нова целина знања. То код читања бива овако: после припреме нареди се ученицима да отворе читанке и да с пажњом читају по реду који ће учитељ одређивати. Пошто је тако прочитан чланак или ако је овај већи, један одељак његов, нареди се да један ученик исприча својим речима, о ономе што је читано. Затим се још који пут прочита.

Ш Асоцијација. (Поређење).

На овом се ступњу нова садржина пореди с којом сличном, познатом садржином, или се моменти и личности у дотичном · чланку пореде и равгледају. То је управо везивање заједничких представа.

ТУ Систем. (Извођење правила или поуке).

При поређењу нове са познатом садржином опавиће ученици да обе ствари имају заједничких црта, на које се може и у доцнијим случајевима наилазити. За то је потребно да се запамте као правило или поука.

У Метод. (Употреба или примена).

Знање или поука има вредности само онда, ако се као убеђење може и примењивати. Зато се на. овом ступњу ученици упућују у том правцу на пр. задаје им се да одговоре шта би они радили у даном случају ит.д. |

Према овим дидактичким захтевима израђено је наредно предавање за 1 разред основне школе. Формални су ступњеви у њему обележени цифрама 1, 0, Ш, Миу.

Садржина чланка.

Петар и Павле, два брата рођена, идући путем нађу орах и стану се отимати.

„Орах је мој“, рече Петар, „ја сам га пре спавио“.

„Није твој, него мој“, викну Џавле; „ја сам га пре дигао“.

Тако се неваљалци сваде ни око шта.

„ја ћу вас измирити“, рече неки повећи дечко, који је то све посматрао. Он узе орах од њих, па га разби, те једну љуску пружи Петру: „Ово је теби, што си га први спазпо.“ Другу љуску пружи Павлу: „Ово је теби, што сп га први дигао; а језгро иде мени, што сам вас развађао.“ Затим се подругљиво насмеја па оде.

Циљ: Читаћемо како су два брата нашли на путу један орах, па се свадили због њега.

0 чему ћемо да читамо; Прво бољи ученик да понови, па слабији.

Т. Јеси ли ишао куда; А ти Ко те је слао тамог С ким си

4 | 5 | С ]