Učitelj

ИЗ ШКОЛЕ И ЗА ШКОЛУ ; 213

предавати. С оваквим мислима и расположењем улази у учионицу и ту га ученици -це дочекују с тужбама. Ако се наставник-ца сад упусти у њихово расправљање, изгубиће и у времену иу своме и у ученичком расположењу, и онда му и само предавање пропада. А ако пак не буде ове ученичке тужбе узимао у обзир, ученици це ће стећи уверење, да њихово повређено частољубље и лично право не налазе код њиховога наставника-ца заштите и за то ће гледати, да сами себи придобију задовољења, на начин који они изаберу, те тако ће се ученичке кривице још више умножити. |

За то, да не би се до овога дошло, а и да би се правда задовољила као и васпитни захтеви, треба ученичке тужбе примати и најмарљивије испитати и кривце казнити. Али, да због овога ислеђивања, не би настава страдала, заказати ученицима-цама, да се с тужбама јављају на крају свакога часа, па ће после наставник-ца оцењивати, да ли треба то одмах расправити (на три ако би се десила каква крађа) али на крају последњег часа, што је и најбоље. Овакав начин расправљања ученичких тужаба добар је и с тога, што ће се много увређени ученици-це дотле одљутити, помирити са завађеним другом и одустати од тужбе.

Наравно да ће наставници-це растати, да ових ученичких тужаба буде што мање и упућивати ученике-це, да се лепо слажу, а и да је ружно, да се за ситнице тужакају.

С овим сам завршио о реду у учионици на разреду.

ПТ Ред ван школе.

Као што је важан ред у школи и учионици, исто је тако важан ред и ван школе. По спољнем реду ученичком судиће најближа околина, како се и колико поклања пажња и васпитној страни у школи. И највећи напредак у научној страни не вреди, ако владање и понашање ученичко не буде примерно т.ј. ако се васпитној страни не поклања иста пажња, као и научној страни, као што је то и највиши васпитни циљ основне школе. Научни успех без васпитнога, то је најлепша ружа без мириса! А позната је истина, да је образован, и неваспитан човек, опаснији по друштво од необразованога и неваспитанога.

Кад је тако важна васпитна страна, што сам и у почетку ове теме навео, онда за ред ученика-ца ван школе морамо знати ово: како ће ученици-це ићи од школе кућама и од куће у школу долазити, како ће се код куће понашати према: родитељима

УЧИТЕЉ 19