Učitelj

350 УпИ ТЕ љЉ

9744). Трећи је начин најбољи, најлакши, најзанимљивији и најприроднији, јер се прво врши појимање свих бројева, у дотичној десетичној групи, па се онда Посшупно прелази на изучавање бројних односа у тој групи, обрађујући по две и две супротне рачунске радње.

Но да би имали што потпунију слику о свему овоме изложићемо детаљније цео овај поступак код сваког разреда понаособ (види о томе опширније „Методика рачунске наставе“ од г.Ј. Јовановића и „Рад у првом разреду“ од г. Ј. Миодраговића).

| Разред. У првом разреду према нашем програму изучавају се бројеви од један до двадесет. Упознавање са овим бројевима и њиховим односима врши се у две десетичне групе. Прва је десетична група од један до десет а друга је од 10—20.

Упознавање — појимање бројева од 1—10 врши се

1) на стварима (најбоље на рачунаљци) — очигледно на разне начине нпр. а) на прву жицу од рачунаљке донесе се само једна куглица, на другу две на трећу три, на четврту четири и најпосле на десету жицу десет куглица, па се онда броји колико на којој жици има куглица;

Или се на сваку жицу постави по једна куглица, па се свуд довоси по једна, тако да на свима жицама буде по две куглице; после се опет доноси по једна тако да свуд буде по три куглице. Тако се све доноси по једна куглица да прво буде свуд по три па по четири, пет итд. Или се на првој жици намести све по једна · куглица тако да збир њихов износи десет, на трећој све по три итд.

6) Да сам ђак на стварима, по тражењу учитељеву, одваја о 2 ИД:

в) Изнети или нацртати више предмета по броју једнаких па тражити да деца кажу где има све по два где по три итд.

г) Растављати веће бројеве нпр. 5==3--2, или 5—=2--2-41 итд. _

д) тражити да ученици ороје НАШРУА и назад, да у бројењу по један број прескачу.

Питати који број долази после 4, који пре броја 7. Кад се на овај начин ученици довољно упознају са свима бројевима од један до 10, тек онда се прелази на рачунске радње, на сабирање и одузимање. Обе ове радње изводити поступно и на стварима нпр. 3 + 2 == 5, 5 — 3 == 2. Обратити пажњу на обртање задатака нир. о“ 2=== 2 <= 8 == о -=- 2 == 85. =-78 ==:

__ Употребити добројавање и одбројавање нпр. три као добројак или одбројак 1 + 8=4, 4—1=—83; 2+8=5, 5—8==8;