Učitelj
из ШОЛСКЕ АДМИНИСТРАЦИЈЕ 463
школски није водио до 1898. године, када је расписом и то наређено, — да се за последњих 5—6 година опет заборави. Сви кажу: „Успомена на реакцију!“ — Запитајмо сами себе: да ли је то разумевање свога посла >
У школ. летопис не уписују се безначајне новости, случајности и којекакве лакрдије као што је неко, некад и негде уписивао: „Чује се да је умро митрополит“. — „Говори се да је пало министарство“. — „Заиста иде школ. надзорник“. — „Умро је митрополит“. — „На јужним вратима стајале су учитељице ГипП разреда и разговарале а било је 3 сата и 20 минута“. — Итљд. сијасет бесмислица, које казују да беспослен поп и говеда крштава.
У летопис се уписује рад и радници око подизања школских зграда, око отварања школе, одељења, око прибављања школских имања; уписују се завештачи и њихова завештања; затим набавка школ. намештаја, учила, књига, оснивање књижница, читаоница, фондова, удружења и културних установа у месту и свега што било посредно било непосредно утиче на васпитање школске деце и мештана ; уписује се оснивање других школа у месту (продужних, радничких идр.); па прекиди школ, рада и њихови узроци (премештај, болест, смрт наставника, зараза, затварање школе због трошности и др.); уписују се и промене школских и просветних власти (министар, надзорник, школ. одбор итд.); уписују сеи знатни догађаји у Србији и Српству (н.пр. прославе стогодишњице устанка, Синђелићеве смрти, Доситијеве смрти, анексија Босне и Херцеговине, гоњење српских родољуба, народни покрети итљд.); уписују се школске свечаности; крајем школске године статистика ђака и наставника, а крајем рачунске сума новчаних издатака.
Све белешке треба да су тачне, кратко и јасно изложене. Овде се веома огледа култура учитељске душе и интелигенција његова. За вођење школ. летописа управитељ никоме неће. одговарати, али ће о себи самом сведочити, а можда ће дати будућности какав користан податак, као што су наши стари мало писмени калуђери оставили драгоцености: историчару, старинару, сликару и др. научницима. Но ради овога мислиће о своме месту и боље ће га познати.
Ради самих ђака свака школа и наставници имају уписницу, школски дневник белешке о личним фачким особинама и списак кажњених ђака.