Učitelj

152 Е УЧИТЕЉ

па онда полазе али тако, да не иду средином пута, него они којима је кућа с леве стране прелазе на леву страну улице, а којима је с десне, прелазе на десну, и тако иду, кад четврти разред измакне за једно 50 метара полази трећи, па други па први разред. Кад овако одлазе ученици, не иду у великим групама, те ће бити мање грешака.

Редари. Да би се боље одржавао ред како ван школе такб и у школи, потребни су и редари, како од стране наставника (у подељ. шк.) тако и од ученика. Редара треба у школи најмање два, и да се сваког дана мењају. Редарима не треба да је дужност само надзиравање, него одржавање реда, отклањање нереда и одржавање чистоте у школи.

Но при одржавању реда код ученика не треба мислити на неку укрућеност и војничку дисциплину, па тражити да ученици буду статуе — („мртво море;“ што рекао поч. Р. Домановић), увек треба имати на уму да су ученици деца која су живље природе, те испаде, који су наивне природе не ценити као грешке, те их и не кажњавати или их блажије кажњавати.

Чување здравља.

На чување здравља по нашим школама не обраћа се довољна пажња. У већини школа ученици су прљави, прљаво им тело, одело, књиге, листови испресавијани, клупе нечисте изрезане, школа неокречена, патос ке опран, прозори неизбрисани, учионице непроветрене, двориште не почишћено, нужници загађени да се у њих и ући не може; а о излетима у циљу снажења тела, тел. вежбању гимнастици и дечијим играма и да не говоримо. Стога је крајње време да се здрављу ученика у нашим школама поклони већа пажња, јер је здравље услов сваком раду, „у здравом телу здрава је душа.“

1) Чистоша. а) На чистоту тела, одела, ствари (ученичких и школских) школе, дворишта, нужника, мора се поклонити највећа пажња. Ученици читају из читанке чланке о здрављу. Како се треба чисто држати, а овамо гледате ученике прљаве, непресвучене, онда нашто им то читање. Нека се ученици упуте да раде оно и онако, што су читали, а да би се у овоме успело, потребно је да наставници надстојавају да тако раде. 6). Ученицима забранити да пишу и цртају по књигама, дозволити им само да пишу име на првом листу. в). Забранити им да режу, шарају или пишу