Učitelj

170 УЧИТЕЉ

живот и за животну борбу. Отуда услови такве разумне аскезе нису баш тако штетни колико се то чини на први поглед. Ето погледајте ђака из сиромашне сеоске куће. „Ни као дијете никад био: без посла, увек је рано устајао, храна му је проста, зна шта је глад и жеђ, што нужда и беда, пекло га сунце, бура му свирала до срца, шибао га лед и сниг, проживео је све, што изазива нај: већу потенцију воље и потреса најдубље осећање, а никад се није потужио ни на какву злу судбину.“ Поред свих лепих моралних. теорија у пракси влада право јачега и способнијега, за то је потребно да школа ствара јунаке на душевном и сваком пољу. То се постиже здравом аскезом, којој није задаћа да човека одбија од света и људскога друштва, да га учи презирати живот и свет, него да га помаже оспособити да живи за се и за овај свет, да га љуби и да добра овога света разумно ужива и цени.

10. Ко хоће да је здрав, жилав, крепак и јак, да је способан за сваки напоран посао и да одољева свима непогодама, треба да очврсне и да своје тело прекали. Ко се увек замотава у крзно и перје; ко се увек чува свакога ветрића и ништа не ради, да се не прехлади; ко бежи са сунца и зрака; ко живи као под скаклом: размажен је, млитав, неспретан, неспособан је за живот и најпре пострада. Тако је исто и у моралном погледу. Отуда видимо, да су најнеморалнији они људи, који су се затварали од света, који су васпитани међу четири зида и којима је људско друштво и сва природа морална саблазан. Нико није пролио толико невине крви, нико толико проклињао, нико толико палио и робио, и то све у име бога и вере, колико тако васпитани људи.

Отуда нам младеж највише пропада што нема прилике да морално очврсне. Младеж је свуда затворена и без слободеау ропској атмосфери цвета лукавштина и друго зло. Заборавља се на живот, који је најприроднија и најбоља морална школа, ковачница у којој се прекива и прекаљује морал. Но време је већ, да васпитач апелује на природне нагоне дечје, на осећање поштења, на образ, на понос и човечанско достојанство и да младеж увери да се сваки преступ против природних заповести свети пре или после, да води у тамницу и срамоту, у пропаст, а да нема ништа лепше на свету; него што је чиста и јака моралност и бистра глава. · 11. Ево нас на дивном месту ове књиге где је реч о правим јунацима, где се удара прошлост и будућност, где води борбу громовита прошлост пуна грмљавине топовске и пушчане са тихом будућношћу пунога моралне јачине и ничега више... Бојите ли се