Učitelj

мисли 2159

мора доћи старање о здрављу телесном и душевном. Али то ста-

рање мора бити тако, да се не само васпитач и наставник старају

о здрављу подмлатка, него да то чини и подмладак сам, а да би

то било, треба у подмлатку развијати свест и знање, као и навике

о чувању здравља тако да га то прати кроз цео живот. (Наставиће се)

Лаз. Перовић, проф. Београд.

МИСЛИ

ПОЗНАТИЈИХ ПЕДАГОШКИХ ПИСАЦА О УЧИТЕЉУ И ЊЕГОВОМ ДЕЛаЊУ У ШКОЛИ и ДРУШТВУ.

УЧИТЕЉЕВ ПОЗИВ, ЊЕГОВА ВАЖНОСТ И ТЕШКОЋА.

1 Позив

· Дштес: (Мећ-4-Уо веће). Добар учитељ високо цени и воли свој позив. Ко не прима на себе школске дужности из унутарње побуде и топле преданости ка образовању народном и његовом подмлатку; ко се не осећа у тој области срећан — тај не може ни вршити предузети посао са пуном вољом и добрим успехом.

Кан Пол: За педагошки позив није довољна природна, диспозиција за школски рад, која често истиче из механичке педантерије и тежње, засноване на таштини и самољубљу: да се деци саопшти што више знања из извесног предмета; — него је најпотребнија љубав за васпитни рад.

4. Дистервег: (Уеоутејвег). Васпитач и учитељ треба да се роде, јер са њима руководи такт; он им напомиње, како треба да поступају у извесно време, кад се налазе пред ученицима и када већ нема времена за апстрактно размишљање и анализу.

Келнер: Само оно, што волимо, доноси нам радост; зато и љубав према свом послу увек је била и биће једини извор радости за учитеља,

Ако ми уживамо у свима даровима овог света, а љубави немамо — наша ће нам дужност бити несносна.

Љубав према свом раду има двојаку основу. Прво, ми волимо учитељско занимање зато, што смо за њ створени; добили смо од рођења извесни таленат за њ и на тај начин школа је за нас поприште, на коме све наше силе могу достићи потребно развиће. Али ми можемо волети учитељско занимање и због његове високе