Učitelj

ЦИЉ ВАСПИТАЊА И НАСТАВЕ 2414

и докле ће нам смишљати лепе, научне и духовите одредбе принципа, које не схватају они који се тим послом баве; Васпитањем и наставом на баве се само педагози, него сваки — пео свет. Џа зашто и ово, што је главно у том послу, не би се казало тако да га разуме цео свет“ Зашто да 999 од хиљаде не схватају не нешто о послу који им је неприступачан, него о послу који у рукама држе и на коме раде“ И губи што наука, кад је њено нешто просто и сваком разумљиво; Не само да не губи, него тиме само добија. Права наука баш и тежи, да је сваком приступачна и корисна. Сетите се опет онога, што напред рекох о палидрвдима.

Оно, што је сваком човеку сваког часа потребно, треба да је тако, да га сваки лако може разумети, употребити и користити се њим, У колико је разумљивије. у толико је корисније ; у колико је просшије, у толико је савршеније.

На крају имам да додам још нешто, што није тако важно, али је згодно да се изложених пет захтева у циљу васпитања и наставе вежу с нечим ради лештшег прегледа и лакшег памћења.

Човек има пеш чула, има на четири места по пеш треша, реч човек пи речи прави човек и добар човек имају по пет слова или гласова; а и циљ васпитања и наставе казан је са пеш речи.

Ових пет захтева могу се шематички овако обележити:

радан умешан

добар

жив здрав

А још се згодније могу ових пет захтева распоредити на пет прста руке и то почињући од малог прста: На мали прет долази — жив, што подсећа на то, да и човек док је мали (дете) потребује највеће старање за одржавање живота, и највише се живота у том добу губи. На домали прет долази — здрав, што подсећа да се тај прет кити украсом, а и здравље је, поред осталог, најлешши украс човеку. На средњи или велики прст долази — радан, као што је рад средиште и заузима највише места у човекову животу. На кажипрст долази — умешан, као што тај прет и има највише умешности. На палац долази — добар, као