Učitelj

384 У Чин ОБ

Тако је било у неколико школа нарочито заповедано да се отворе прозори ради проветравања учионице.

А у једној школи није било никакве заповести, и кад смо со вратили с одмора учионица је била као пакао, а ђаци и учитељ равнодушни, спремни за даљи рад.

Шта све ово значи Значи да у томе нема сталног, утврђеног, реда, и да се не води рачун о шкодљивости и утицају школског ваздуха на ђаке и учитеље. А то не сме да буде у школи. У њој мора да будд заступљена хигијена бар толико, колико је у власти учитеља и ђака.

Још једна појава.

У много школа ђаци на испиту бришу таблу шакама, иако поред њих стоји нов сунђер. Откуда. тод — Проста ствар. Преко године није купован сунђер, а учитељ се није сетио да нађе парче старе, чисте, крпе за брисање табле, него су ђаци били приморани да стално бришу, што напишу, шаком. На тај начин је створена једна и ружна и непотребна навика, која се на испиту ни с новим сунђером није могла отклонити. Сунђер је ту, али је навика јача. она је „друга природа“.

Оувђер није ни једино ни најбоље срество за брисање табле. Има и јевтинијих и простијих и бољих срестава, па их треба искористити, али никад не треба допустити оно, од чега се човек мора доцније стидети.

(Наставиће се)

ПРЕГЛЕД НАСТАВНИХ СРЕДСТАВА

МАПНИК.

Наше школе су сиромашне у опште с наставним средствима. и училима али и оно што се има не чува се пажљиво те да дуже траје и буде употребљиво. Треба само заћи по неким нашим школама па посматрати какве су школске карте: поцепане негде толико да висе као дроњци, прљаве (услед показивања и брљања. прстима) прашљиве, без шипака. којима су биле уоквирене ит.д. — да вам је гадно погледати. Исто тако је и с другим училима. Рачунаљка руска се расклиматала, шипке 02 испресавијале, нема довољно куглица. Понегде допуњен број куглица којих недостају, орасима или шишаркама. Већ слика за очигледно представљање природних објеката, или слика за посматрање, приликом разго-· вора о стварима по захтевима очигледне наставе, и нема бог зна каквих, али и то што има, то је избрљано и упропашћено наро-