Učitelj
мисли 601
Келнер: Ако учитељ нема љубави, све ће бити обмана и лицемерство, Љубав рађа узајамну љубав.
»
Срца, срца су потребна школи, народу и деци његовој; срца, као челик закаљена божанственим огњем љубави сталне у беди и невољи; тиме се доказује бедном народу, да не живимо само од хлеба, већ да знамо и за другу храну. Истина, ово су страшне речи, тешко оне падају на срце, али се мање нема шта захтевати. Лепо је примати добру плату и треба је зарађивати, али она не изазива љубав према школи, нити говори срцу речи које треба даму припадају: „Деше, дај ми срце, и иди за мном“.
Калазенца: Будите очеви вашим ученицима; не трудите се само због плате, већ ради Господа који вас је одабрао на поље рада. Сазнање добрих поступака скупље је од свих блага на свету.
Боромео: Васпитач треба да је пун благости, коју ће допунити својом добром прошлошћу, обратиће пажњу на своје искуство и страдање, па ће са љубављу примити децу, која му се у школи пријаве. Љубазношћу ће привући к себи и друге.
Јуркевић: Рад учитељев треба да је прожет не само идејом дужности, него и добром вољом и жељом за њихову срећу. Такав дух рада изасива љубав ученика према учитељу и та љубав олакшава му задаћу надзора и управљања при настављању.
Мер: Млади се учитељи најчешће односе са сумњом, неповерењем и особитом строгошћу према деци, заборављајући, да су баш због оваквог поступања они мрзили своје бивше учитеље. Учитељ одмах у почетку свога рада узима све уступе и несташлук ученички за своју личну увреду, док је међу тим пре он на све то сасвим друкчије гледао.
С. Миропољски: ЈЂубав ће приближити срца дечија према њиховом учитељу и олакшаваће му труд, показаће му прави пут ка циљу. Она ће изазвати у њ попустљивост, трпљење ка погрешкама, опроштај при кажњавању ; она ће му дати јачину и строгост, које су нераздвојне од праве љубави, и без којих је она непедагошка. мана. У време труда у раду и бриге за савесно испуњење дужности, у доби замора од тешког рада, када га узнемирује лењост, лакомисленост и несташлук једних ученика, а дрскост и суровост других; када га притискују нападаји са стране када му сумња у успех допринесе тугу и очајање — љубав ће сачувати у његовој души веру и наду, узвишени поглед на његов позив, решиће му сметње идеалних тежња и горког искуства, ојачаће у њ' верност ка дужности, спасти ће га од очајања и даће му такву утеху, какву ништа друго није у стању дати.
»
Учитељ