Učitelj
740 УчитнјЕ
рано и са свим младе у туђ и прост свет, брзо очајавамо и немилосрдно се предајемо јадној нашој судбини, коју често горко и тужно опклакујемо — а за упропашћену младост проведену на селу и порушене младалачке идеале своје...
Не. Није тако.
Село, ако се само разуме онако како добра и облагорођена, радна и млада душа може разумети — прави је рај за живот пун воље, сладости и свестраног задовољства.
Погледајте само на ваше другове — учитеље — шта они раде» Нећете наћи ни једног културног поља где се нећете срести са њима и то не само као са обичним радницима на томе пољу него готово као моторима, који и покрећу целу ту институцију и својим радом одржавају целокупну организацију исте и дају јој живота и праве снаге за даљи рад. Учитељи се свим силама труде да својим радом коментаришу име правог и инстинског народног учитеља.
Као што су немачки учитељи много учинили за стварање велике Немачке тако исто верујемо да ћеи Српски учитељи највише учинити на препорођају српског народа и остварењу наше националне задаће.
Знам да ћете на ово рећи:
— Доста нам је било те и тој подобних лекција но реците, немилосрдни човече, шта би још натоварили на наша нежна и слаба женска плећа7...
Варате се. Јако се варате ако тако и мислите. Учитељски позив и посао не може се сматрати као терет већ као важна и прешна културна мисија, која је нашем народу потребна као насушни хлеб, можда више потребна но и сама писменост... Славни Енглез Самуило Смајлс каже: „Рад може бити и терет и казна али је рад и част и слава“. А Лудвик Х! додаје: „Радом се влада“, а, опет, славни Наполеон узвикује: „Рад, рад и опет рад — осваја цео евети.
Наш народ у маси не види ваш рад у школи јер и не уме ла га довољно цени и процени али ваш спољашњи рад, рад на културним пољима, он цени диви му се и са устима пуним хвале — узноси га...
учитељица на селу мора вршити улогу Самарићанке, мора у свакој прилици Показатта да љуби блиосњега свога жао себе самога. У помагању ближњему своме налазећи толико насладе да