Učitelj

498 УЧИТЕЉ

су му више мање дубоки душевни потреси вештачки). Жали се на своју судбу; представља себи како му је ужасно било, кад би његов стари отац и незаборављена мати што год дознали за његов садашњи положај“.

„Њбегов је преступ показивао невини догађај. Он је мислио

само да се мало покаже са прстеном, а није имао никакве намере да се њиме користи, али га је нужда натерала да га прода, иначе он је у ошшше пошшен човек“.

Тако је сшешшт уНас по речима самога болесника.

9. Ако дубље расмотримо, примећује проф. Крепелин, те занимљиве приче разуме се, да ћемо открити најгрубље противуречности. „Болесник их сам признаје без икаквог околишења и објашњава их помоћу нових прича које се од њих сасвим разликују, што се правда тиме, што је био принуђен да особитим мотивима представи неке детаље у другом облику. Но и нова дата носе на себи печат фантазије и на сличан начин од њега се могу чути безкрајно разноврсна описивања његовог живота, и за свако посеон уверава часном речи да говори праву истину.

Може се сумњати, закључује Крепелин, да ли имамо право да ту чудновату личност сматрамо као психички болесну у строгом смите речи»

„Ако такву личност меримо мерилом судије, то ће се она просто показати искусним преступником и лоповом“ (после неколико година болесник је заиста био затворен у Бечу на 16 година робије) а за лекара је рођени лажљивац, или се у сваком случају овде находимо врло близу до границе патолошког лажљивца.“ Нама је, тако рећи, тешко пресудити, које својство, каква особина овде има првенство, лаже ли он зато да би крао, или краде зато да би лагао, и на тај начин сви би се поступци у крађи јављали само као облик појаве склоности лажи из уображења.

Једино је сигурно да на првом месту у тој личности (као и код Хлестакова) има мало славољубивости, која ју вуче ка чудно_ватоме хвалисању, к бесмисленоме трошењу новаца, до којих се дошло без зазирања од гриже савести, нитковлуком, крађом, и најразноврснијим описивањима својега живота, описивањима, која врло мало имају сличности са истинитим стањем ствари. Тај процес, процес лажи из уображења, стимулиран и управљен малом славољубивошћу очувљава се наклоношћу и тежњом да се живот стави у