Učitelj

826 У ЧИТЋЕЈЉ

тици. Ради допуне спреме педагога у овој новој науци потребно је да се заведу педагошки курсеви при универзитетима, педагошким академијама и друштвима за изучавање деце. Њих би требало тако уредити да их могу слушати не само педагози, него и школски лекари, забавиље, па чак и родитељи.

Извештаји Јотеика и Франсија, полазећи такође од мисли да педагошку спрему учитеља треба засновати на изучавању Педологије, развијају некоје мисли проф. Нада још опширније. Тако Јотеика, позивајући се на своје 14-годишње искуство предавања Педологије на универзитету и 5-годишње искуство предавања у нормалним школама, указивао је на то, да се сви одељци Педологије не усвајају подједнако лако од стране слушалаца. Франсија је 06јаснила огромни значај педагошких лабораторија при свима нормалним школама, у којима се будући учитељи упознавају са методама изучавања деце.

Све ове мисли о педагошком образовању учитеља, истина, представљају за нас дубоки интерес, али још Ушински (код Руса) и други ранији педагози исказивали су ову потребу да се у основу образовања учитеља стави изучавање човека као предмету васпитања, ма да у Русији још ни данас не постоје не само педагошки факултети, него чак ни катедре за Педагогику. Дуго време сматрало се да је завођење ових установа непотребно, пошто „нема самосталне науке о васпитању“. Сад је та предрасуда потпуно одбачена. У Америци заводе се специјални педагошки факултети. У Европи на свима универзитетима постоје педагошке катедре. Створило се уверење да је за педагога потребно не само уска професионална-техничка припрема, него широко философско-психолошко образовање.

Да би рад на изучавању Педологије стао на чвршћу основу требало би урадити ово:

1. На свима универзитетима отворити катедре Педологије.

2. У свима великим центрима организовати више педагошке академије или институте за спрему учитеља средњих школа и за разрађавање научне Педологије.

3. Учитељске институте и семинаре“ реформисати у духу савремених захтева у погледу педагошке спреме учитеља.

4. При свима овим вишим школама завести лабораторије експерименталне педагошке психологије, где би се будући учитељи упознали с методама изучавања деце и експерименталне школе.