Učitelj
ПРОСВЕТА У СРПСТВУ И СЛОВЕНСТВУ 835
многе нове школе. Само на народно образовање даје се 4,535.868 руб. Од тога на ваншколско образовање (читаонице, библиотеке, Народни Дом, и вечерње школе за раднике) даје се 205.000 руб. Највећи део буџета на народно образовањн (80%0) иде на основне школе, камо долазе: поред осталог, одлазак ђака на колоније, екскурзије, помоћ сиротним ђацима и шк. доручак.
КРАЊСКА.
У Крањској и Штајерској постоји велика борба између клерикалног и либералног мишљења. Нарочито ова се борба распламтила међу учитељством и свештенством и води се тако страсно да се не бирају срества; једном ријечи: води се на смрт и живот. Да наши читаоци виде како далеко иду у тој борби доносимо чланак „Осе зког Тоуапза“ који је недавно изашао под насловом „Војко!“. Чланак гласи: „Словенски клерикали вичу против насиља у Хрватској; гажењем закона и насиљем законодаваца и герирају као пропагатори слободе, а у исто вријеме они су сами највећи тирани и насилници. Злоба, која излази из њихових дјела, гдје се не грозе најподлијих срестава, лажи и гажења најпримитивнијих права, њихово је свагдање дјело. Немојте мислити да говоримо о политичком бојкоту наших клерикала; не говоримо ни о господарском "бојкоту, него ћемо говорити о најновијем иступу клерикала, који "тврди, да су сва клерикална дјела најниже врсте, који се јављају код најнижег инстикта. Говорићемо о бојкоту, који је уперен на образовање, слободу духа и мисли, што су га словенски клерикалци опет почели против словенског напредног словенског учи"тељства. Свијет ће се згрозити кад кажемо да су жупници почели контролирати шта учитељство чита и какове листове прима. Тако смо дознали да су жупници заповједили многима учитељима да не смију претплаћивати „Осе Тоуапб“. Грожђе пакла и ђавола
"су употребили да учитеље одвраћају од „Џснеузкос Тоуапза“. Сав апарат су пустили пуном паром, од моћнога Шуштерчића до покојнога Равникара — издајице наших сталешких интереса — од „знаменитог Лампетовог бича почео је избијати огањ крањског свештенства на учитеље. Али им поручујемо јасно и одлучно, да ће насиље родити отпор, јер ћемо изнијети изјаве оних другова који су клерикалним притиском приморавани да напусте свој лист, па ће клерикали видјети да су наишли на рутав нос. Клерикално бје"снило на особну слободу нас оставља потпуно хладне. Наш дух и
п наша идеја слободе продрла је тако дубоко у учитељске редове,
ал. 55%