Učitelj

ПРОСВЕТА У СРПСТВУ И СЛОВЕНСТВУ 837

Налазећи се у околини места Улехлина и сам сам похитао тамо, да му у име Главнога Одбора и свих учитеља-ца Краљевине Србије одам достојно поштовање, које је потпуно заслужио тим пре, што је то син словенскога народа. Долазак мој-учинио је најпри јатнији утисак за изасланике обласних учитељских ' друштава у Моравској: Ту су биле срдачне и заносне манифестације за братимљење српских и чешких учитеља. Моја поздравна реч Улехли гласи отприлике овако:

и!

Многопоштовани слављенинче, „Драге колеге 'џ колегинице,

Мене је у овом тренутку необично тронула тако одушевљена и заносна манифестација, коју учитељи моравски у тако импозантном броју приређују своме ветерану и осниваоцу нове чешке школе, поштованом г. Јосефу Улехли. То је очит доказ, да је рад г. Улехле на пољу народне школе израз његовога правилнога схватања: да се старе погрешке чешкога народа могу поправити једним добрим и правилним образовањем народне омладине. 1

Два су данас главна правца. који се сударају на пољу педагошком. Један правац оличава у себи тако звану Хербартову школу; а други је заснован на модерном темељу емпирије. Први је педагошки правац у Вас, господо, званичан. Он је за Вас, под импулсом клерикализма, постао догма. Овај педагошки правац, као што и сами знате, даје учитељу још унапред израђену, готову, методу и прописује му сваки покрет у настави, а деца су у оваквој и! школи не као жива органска бића са разумом и разумевањем, ви седе као кипови, који се сваким радним "даном кљукају апстра . у срепојавима. То је тип школе, за коју је рекао дански ага начај овога једном дир. немачке средње школе: „Разлика је И седећи око КЕ та што ви ђацима, кад им МЕ Да При а који ради, сви

лањате један час, а ми им један час бамо. дој : .

овакве, та на танене о школе ши | 26 а | | и. Милина је погледати ову младим годинама и отпочео снажну борбу

Бложе и узајамно раде и зада се нова, савремена школа заснива на!

,

детета и испитивању научних метода над редом обичном и бојадиса-

учитељевог материјала — искуства — т | фигуре. Таблице су у овом гошка наука. На тај начин школа ће посу Нестаће онога душевнога и физичког мучи стема забавишта има да буде

школу. Али г. Улехла је своју нову шкр е стране његове. Оно мора да

алтруизма, а то значи, да његова шкед