Učitelj
818 УЧИТЕЉ
изађи на таблу и означи ту реч и њене слогове! — Коју си реч смислио ти, Јоване> (Ја сам смислио реч: шШаблица). — Колико слогова има та реч» — Који је први слог> — Који је други слог»
— А који је трећи слог2
в). Сад нека сваки смисли по једну четворосложну реч! Коју си реч смислио ти, Петре (Ја сам смислио реч: рачунаљка). — Колико слогова има та реч» — Коју си реч смислио ти, Милошу > (Ја сам смислио реч: виногради).
г). Слушајте, децо! Сваки ће за сутра код куће да смисли по две реченице, да означи реченице и слогове на таблици, па да донесе у школу. Шта ћете да радите код куће (Ми ћемо код куће да смислимо по две реченице, да означимо реченице, речи и слогове на таблици и да донесемо у школу).
ж
Примедбе. — Пре но што се пређе на давање појма о слоговима и на вежбање у растављању речи на слогове, треба деца да науче певање једне лаке песмице. Најпогодније су за то оне песмице, које се не развлаче него се одсечно певају: н. пр. „Имам јагње малено“ (композиција Ј. Маринковића). Ослонац за предавање о слоговима и за вежбање у растављању речи на слогове, треба да је певање те песмице, и одатле треба почети. Израз „отварање уста“ неподесан је с тога, што се речи изговарају једним отвором уста, сем оних у којима се слогови почињу са усменим сугласницима (6, п, м).
Означавање слогова треба изводити са полукружним цртама, за разлику од речи и за маркантније обележавање. Гласови се могу означавати тачкама. То би изгледало овако:
1 реченица
| речи
А ~ ЊУ пи ~ слоговии гласови
Ово предавање не може се свршити за један час. Вежбање се врши најпре са једносложним, па двосложним, тросложним и вишесложним речима. Ова вежбања (уз синтезу слогова) треба да трају најмање седам до десет дана.
Реф. М М “Ст.