Učitelj
378 УЧИТЕЉ
уметности. 1909. године било је у тој школи 1820 ђака оба пола, распоређени на 27 учионица. Двапут недељно по подне држе се часови вежбања технике гласа и певања народних и одабраних класичних песама. У млађим разредима певају песме у један глас, а у старнјим у два и три гласа. Сваке године приређују се јавни концерти, на којима се појављују млади певачи.
Сем тоги управа минхенских школа основала је курсеве за
усавршавање у цртању најспособнијих цртача ђака народних школа.
Св. ЕНГЛЕСКА
Централне школе у Лондону. Циљ је тих скорашњих установа да ђацима дају таква знања, која се не могу добити ни у народним, нити пак у другим школама. Оне су намењене да замене више народне школе.
У централне школе примају се ђаци од 11—15 година. Курс је четворогодишњи. Ученице ће добијати опширнија знања о домаћој економији, а ученици одређено професионално образовање.
Циљ им је дати могућности ђацима да се по свршетку посла одмах прихватају одређеног занимања. Они ће се одлично спремити и оријентисати у школи, да се ни најмање неће устезати и колебати при избору занимања. и
„Надамо се“, — веле иницијатори тих школа, — да ће ове школе доказати, да је ручни рад такође рад умни и да ће ђаци по свршетку школе бити потпуно способни за оне професије, за које су се у школи и спремали. Св.
= а та ар паж – =
АУСТРО-УГАРСКА
Грађанске школе у Угарској. У Угарској се у новије време јако шире грађанске школе. Њих има данас око 460 са 90.000 ученика. Сама Пешта има 44 грађанске школе. Ова појава пада у очи тим пре, што је Угарска земљорадничка земља као и Србија, и индустрија јој је још у зачетку па ипак су се развиле толико у њој грађанске школе колико ваљда ЕНСу, сразмерно узевши, ни у једној другој држави.
Учитељи угарски не задовољавају се наставним програмом у.
тим школама јер не одговарају потребама народним. Они суу главном једнаки с програмима гимназиским и разликују се само у томе што се у њима учи мало књиговодства, домаћег газдинства