Učitelj

П СИХОЗОГИ А 549

Неколико примера, који ову област додирују:

„Шта је кукуруз» — Шта је то лава» — Шта се то назива.

продукциом> — Шта то значи хронометар“ ит. д.

И у новинама наши питомци читају све о величинама. пита

их ту највише интересује» Једном запитах о том своје ученике;

тада добих од једне 13-тогодишње девојчице одговор: „посмртни_

огласи.“ И дневна политичка питања покрећу њихову младу душу.

— „Шта је то финансијска комисија.»“ — Шта је то буџет» ,—-

Једнога чак интересоваше препирка око председничког места у Рајстагу; други праћаше колонијалну дебату са највећом пажњом. Наше малишане не интересују само дневна политичка питања

већ и све актуелности: „Од куда то да железница може ићи само.

по једној шинир — Понека деца то су већ видела еп тимашг на

вашарима (у виду играчке). Ко је то пронашао 2 — Ко је прона-.

шао луфт — балонг“Дечаци се особито интересују за имена проналазача.

Ми управо видимо, како ови генијални проналасци силно.

дејствују на наше ученике. Зачуђено стоје они пред овим велика-

нима. Свет делања постаје у њима снажан. Интересовање је код.

њих силно пробуђено, те га учитељ треба само даље да .развије,.

одржи и племенитом снагом упути. Зато је пак потребно — поред.

осталог — наше ђаке снабдети одабраном и лако разумљивом лектиром. Ко се о том интересује нека види моје расправе о „организацији ђачке библиотеке св. 6. 1910. год.

А сад да се вратим питањима „које пронашао електричну“

светлостг“ — Ово питање беше ми само по себи разумљиво, јер баш у то време радио је монтер на инсталацији електричног освет-

лења за наше место. „Ко је телефон пронашаог“ — „Ко је пронашао.

новац», — „А ко железницу>“ — У почетку ми не беше појамно јасно, да ли ова питања треба да забележим под рубрику политика или под финансијска реформа.

Сасвим наивна питања долазе природно и ипак дирљиво по њихову наивност: „Колико има степеница на небеским стубамаг“

— „Колико има звезда на небу“ — „Зашто се не може пешке ићи на неборг“ — При том се мисли, само се по себи разуме, на хоризонт.

При одговору на ова питања наставник мога имати такта, те

да не би поезију — која још у овим схватањима. лежи — порушио.. Но при одговору на седећа питања може се природно и другоја-.