Učitelj

ШКОЛСКА ХИГИЈЕНА 66%

Као што смо рекли у почетку ми ћемо се о системима школских клупа нарочито позабавити доцније и изнети своје гледиште о томе какав би систем клупа био понајзгоднији за наше прилике. Како је то питање од врло велике важности по дечије здравље то би требало да се и друштво за школску хигијену позабави тиме више а и Министарство просвете могло би да распише један конкурс за израду најпрактичније и најздравије школске клупе.

На тај начин добио би се један модел или тип специјалне српске школске клупе по коме би се израђивале све клупе код нас.

На овом месту ћемо само да изнесемо по Јанке у таблицу мера за школске клупе, упућујући све оне који се интересују овим питањем на одлично дело Јанкеово које је изашло и у насу преводу Пг С. Рибникара. (Види таблицу на идућој страни.)

На реду би било сад да кажемо што о намештању клупа у учионици и положају који оне треба да заузимају. Клупе се постављају обично управно прозорском зиду. Професор Нусбаум у Хановеру препоручује коси положај. Највеће осветљење наслоне. површине (писаће) постигло би се, кад би се леви угао клупе померио унапред за 300.; тада светлост не би падала тачно са стране, већ од остраг на погнуту наслону површину. Нусбаум је дао и нацрт за постављање клупа. Али морамо приметити, да Нусбаумово постављање клупа захтева много простора, и изводљиво је само: код кратких клупа.

П Учитељев сто

Учшпељев сто јавља се или у облику обичног стола, или као катедра. Он се, ради чувања ученичких очију, не сме налазити на страни где су прозори. Он стоји на једном постољу, који је то лико висок, да учитељ може са свога седишта угодно прегледати све ученике, дакле од прилике 25 см. Одстајање од предње ученичке клупе мора да буде толико, да ученици не морају сувише нагињати главу унатраг, да би видели учитеља.

Пине захтева одстајање од 2 метра, али по нашим огледима није толико потребно. Но ми се слажемо са Багинским и с Јанке-ом, који предлажу око 1 метар. Катедру спреда ка разреду затворену претпостављамо отвореном столу. Линдеман' хоће да постави катедру не као какву говорницу, већ као писаћи сто. Десно

1 „Уметнички уређена школа“ стр. 77 („Раг Капзјејемасћ сезјаНеје 5сашћанз“.)..