Učitelj

ИЗ ШКОЛСКОГ РАДА “ ПЕГ

на лупање добоша» Да ли се чују једнаки гласови кад петао кукуриче и кад голуб гуче>

Какав се глас чује кад шушти лишће» (ш-ш-ш). А кад гуска шиче2 (с-с-с). Јесу ли то једнаки гласови; — Какав се глас чује кад пас режи> (р-р-р). А кад крава тражи мало теле2 (м-м-м). Да ли су то исти гласови» — Личи ли режање пса на шуштање лишћа» Личи ли режање пса на шичање гуске» — Који се глас чује кад челе зујег (3-3-3). А кад миш цичиг (4-ц-ц). Јесу ли то једнаки гласови > —

Шта из бега тога видимо. Видимо: да гласови нису једнаки, него су различити.

2. Растављање речи на слогове

Пре, но што се приступи растављању речи на гласове, потребно је да би ученици лакше могли уочити гласове у речи и разликовати који је први, а који други глас, одржати ово вежбање:

. — Учитељ каже (раздвојено) гласове: а и у. Затим пита: Јесам ли казао једнаке гласове» Који сам казао прво» Који је други — Учитељ каже гласове: о и е. Јесу ли то једнаки гласови Који је други» —- Учитељ каже гласове: и и а. Колико сам гласа сад казао 2 Који је првиг Који је други>

За ово вежбање чине се даље разне комбинације прво са гласницима, а затим са пискавим сугласницима, јер се они лакше разликују. БЕирскас је зри шу о Оле У, оса а пад БИ О... њива ПРЕ О ПОЛО А бе Роа Ел 6, Наш 357 Или 6 0 не И НО 16 Ивл.

2. — Кад се ученици довољно извежбају да могу памтити гласове по реду изговарања, треба прећи ни растављање речи на гласове. За ово треба прво узети речи, које се састоје из два гласника. Таквих је речи (усклика) врло мало, а то су: уа! ао |, аи!, ау! — После ових речи прећи ни растављање речи које се састоје из једног гласника и једног сугласника, па онда на речи које се састоје из једног сугласника и једног гласника.

Да би ученици боље схватили, како значење речи коју растављамо на гласове, тако и само растављање и онога што се њим хоће треба реч, коју хоћемо да растављамо на гласове, ставити у згодну реченицу.

а) Растављање речи из лва самогласника.

Једној жени хтела је врана да однесе пиле. Она је то видела и повиче на врану : „уа! уа!“ Врана се поплаши и одлете не од-

УЧИТЕЉ 50