Učitelj
780 УЧИТЕЉ
зиму проведу, а видео сам очеве у чакширама. На ногама су им опанци често поцепани; у њима газе снег и блато по далеком путу, долазећи од својих кућа школи. Да је знао Змај, не би певао: Чизма главу чува... И ја сам престао да верујем да то што шкоди.
До сада сам их прегледао преко 18.000 у 18 разних крајева Србије, и свуд сам загледао у њихове торбице. И овде није другојаче: проја и лук. Кузман, одборник школски, посматра ме, па ће рећи: Сиротиња господине! Ја оћутах. Нисам расположен да и њега обавештавам, како је мати могла спремити коју киселу паприку, мало папуле, који лешник, или орах, суву шљиву или пекмез, кад већ нахранисмо Крупову фабрику њиме... Нигде нема кућице на селу без великог дворишта, где се не би дало штогод. посадити... Само се чудим одкуд овој деци снаге, да науку памтер Сигурно чист ваздух, вода и кретање надокнађују добру храну...
— Ни овде нема девојчица у школи. Кузман ће рећи: „И што ће, ми смо сељаци, но што ће нам да правимо од ћери врајле“... Већ сам малаксао уписујући их.
Од 20 девојчица богатих родитеља, овде сам наредио само 5 да се упишу, па ми је лекар и њих ослободио, јер су — болесне!.. Окружни физикус ми рече: „Немојте исправљати криву Дрину.“ Сељани ме тужише и краљу. Министар ми лично замери тој ревности, вели, кад морам у источној Србији то да чиним, не мора бити у Шумадији. А колика је погрешка и грех према свом рођеном народу! Ако ни зашто друго: Зар може изображен сељак жи-. вети заједно са неизображеном сељанком2...
На овом стоји:
Учитељи.
Свуд су једнаки. Био енглески, француски, немачки или српски; занет је идејом да он подиже род људски и да од њега зависи будућност његова народа, зато је доста сујетан на то. Радећи вечито се децом, и сам се подетињи те је, отуд, ипак наиван и симпатичан. Али док му та непрестана дружба с наивном дечицом одржава идеализам и у најстаријим годинама, дотле се удружује и сазнање, да са тим не стоји ни у каквој сразмери његова материјална награда, зато је вечито незадовољан. Кад је расположен, — одушевљава се својим позивом. Кад је угрожен — тужи се на своју судбину. Осим ових општих сталешких атрибута, српски учитељ. има и свој специјалитет, по народу у коме живи. Он је у првом реду политичар, осетно неспокојан, више незадовољан. Политика и_ ревизори, пореметили су га. Будући у народу, политичке вође су: