Učitelj

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД 881

6.) Старо је упуство доследније изведено, идући за развићем духа дечјег, док је оно прво недоследно и више формално обрађено.

7.) Затим је старо упуство краће, прегледније и збијеније, те се може лако овим упуством користити теоријски, а кад се теориски схвати смисао предавања и кад се знају и добро уоче основни принципи у предавању овога предмета, онда је учитељ одрешених руку и слободан у примени те теорије у пракси.

8.) Симић је неправедно тврдио да се у старом упуству уноси мали број глагола, заменица и др. речи у почетку наставе и да је због тога то упуство непотпуно. Међутим се у старом упуству баш нарочито обраћа пажња на глаголе итд (Види стр. 14. тач. 6. старог упуства). Због тога се не може рећи да је старо упуство једнострано као што писац новог упуства вели, већ на против старо је упуство не само краће и прегледније, но и методски образложеније да у том погледу надмашује ново и с теоријске и с практичне стране. Старо би упуство требало само нешто мало допунити, па би било врло добро упуство за предавање српског језика у приправним разредима.

М. Д. МАРКОВИЋ.

В) НОВЕ КЊИГЕ И ЛИСТОВИ.

Кит Кећт, тле аећ тете Ктает адаз Гезеп [ећге. (Гећр2л2 1911. 2 м, Курт Лем учи своју децу читању мешовитом методом писања и читања без буквара. Он има, већином у облику лекција, тачно упутство за извођење и вежбање гласова, писаних и штампаних и њихово везивање. Ново је тако звано „прсно читање“ (читање прстима) при коме уздигнути прст учитељев одговара појединим гласовима. Препоручује се дело млађим учитељима.

Ккта ипа Ерће!. Прилог за извођење прве наставе у говору, читању и писању. Издање чланова букварске комисије Лајцишког учитељског друштва. (1910. 2:50 м.) књига садржи 4 расправе које су постале у букварској комисији лајпцишког“ учит. друштва: 1. Дечји говор и буквар (Р. Моге); 2. Букварски чланци за читање (5. Ваг); 3. Говор и учење читања (Е. Огоћ); 4. Слика и писмо (Р. Бовгег). Све образложавају основу новога буквара „биск 1 фе Мен“. За почетак наставе читања наставља Отоћ реченицу, која неће у опште бити позната: „Све док буду елементаристе морали учинити читање у првој години, долази у питање престављања и обрада гласова само синтетичком методом читања“. (Стр. 79.) Врло корисним и: врло богатим очигледним материјалом снабдевена је последња расправа. ;

О адеге, Меџете Везџређипсеп аш! дет ДСеђјеје дез егзјеп Гезештегтисћ15 (с нарочитим погледом на историју методе читања, експерименте читања, као и испитивања развића говора дечјег — 1 м.)