Učitelj

Књижевни преглед 53

- Б). СТРАНИХ. | Руске педагошке књиге.

13: — Джонђ Дђоини. Школа и обцество. С енглеског. Ст. 60. М. 1907. г. — Ова значајна и много цитирана књижица, у светској педагошкој литератури, подељена је ва три одељка: 1. — Школа и друштвени прогрес, 2. — Школа и живот детета, 3. — Жељени тип школе.

Ђује у првом одељку узима у расматрање „карактерну црту савремених покушаја, која се назива ручним радом у школи“. Нова школа његова има ту надмоћност, што је сва прожета радом, у најширем смислу те речи. Некадашње дечје учествовање у производњи домаћој васпитавало их је „у навикама организације и рада, у сазнању личне одговорности, у сазнању нужности, да нешто раде у свету... Сав домаћи живот развијао је посматрање; домаћи разбоји, предионице, воденице, ·ковачнице, непрекидно су утицали на децу“. Тежњу дечју за радом треба искористити, што свестраније у Новој школи. Увођењем продуктивног рада у школу, писац не мисли, да се деца обучавају разним занатима, већ он на радове „с дрветом, металом, ткачке и шиварске“, гледа „као на потребе живота и-на средства, да се деци покажу основне потребе друштва им њиховог задовољења“. По њему је „ручни „рад пут којим се морају провести деца кроз све етапе еволуције човека“. Предење и шкање заузимају прво место у школском програму школа Б. типа, а увођење рада у школу потреба је друштва, које без рада не може, да опстане.

У другом одељку расправљајући однос школе и детета, долази до закључка, да је „за стару школу центар тежине био ван дешета он је: у учитељу, уџбенику — свуда и на сваком месту, где хоћете, само није у непбсредном инстикту и активности самог детета“. Доказујући примерима из живота и психологијом основе своје педагошке реформе тражи: „живош пре свега!“ „Живот детета с његовим потребама није мање користан од живота одраслих. Дете је зора човечјег живота и оно се мора оспособити за живот. Дајте нам, да. живимо с нашом децом. Ако педагогика тражи царство небесно, наћи ће . га, ако пактира с дечјим потребама и ако буде тежила, да да

пуно развиће свих добрих инстиката; ОВЕ образованост, дисциплина мишљења, доћи ће у своје време“.