Učitelj

110 · Учитељ

ен

дивљаке име и ствар се индентификују. Тако је једна девојчица од три године чула, да њену сестру од девет година зову „Марија“ па је веровала, да ће и њу звати Маријом кад буде; имала девет година. Друга једна девојчица, нећака Егерова, није никако могла да разуме, зашто њен отац назива свога оца „тата“ а она га зове „деда“. Овај двоструки назив једне исте личности, наравно, помутио је њено мишљење.

Ј дно дете, Енрико, на пример, хтело је да сазна, откуд се и један други човек зове Јован. За њега је Јован само име његовога оца, једна ствар која је чврсто везана за њега. Четири месеца доцније упитали су га колико има година аја му рекох да одговори: „Три године и десет месеци“. Али оно то није разумело и упитало ме радознало: „Онда ја сам два пута рођен — имам два рођендана.

Овај недостатак апстракција, даке, јасно се примећује код деце као и код дивљака а нарочито при бројању јер деца немају идеје о броју, о једној апстрактној јединици. Једно дете од три и по „године, кад су му прочитали цифру 3, наљутило је се „Зашто је то само једна цифра“. Оно није разумело како то да се једном цифром може да означи множина. А неколико одраслије деце било је позвато да израчунају, колико коштају два јаја кад једно кошта један солд. Деца нису знала да израчунају али кад су узела у руке стварна јаја и солде, онда су решила задатак. Тако и дивљачки народ Дими тражио је увек да им трговци плаћају овнове све један по један. |

Конфузија истинитог и лажног. — Овом недостатку ошштих и апстрактних идеја код деце и дивљака, додаје- се и велика тешкоћа, коју деца имају при разликовању истинитог од лажног и њихово чудновато тумачење о фактима и догабајима. Тако смо имали прилике да видимо, како једно дете са а55 назива све предмете који се крећу, и живе и мртве, дер оно као и дивљак не зна стварно да разликује, да ли је један предмет жив или не. “

Једном детету од двели по године показала сам слику на платну теких његових рођака и рекла сам му: „Ако и ти будеш миран и добар и тебе ћемо овако насликати“. Дете је одмах почело силно да плаче и протествује зашто ћемо да му одсечемо главу и метнемо на платно. То се исто дешава и са дивљацима кад хоће сликар да их слика.