Učitelj

| Заис

а |

112. Учитељ

виде зачуди се и поче да се склања све више и више у колико му се кост приближаваше.

Тако су и деца често узнемирена каквим. најпростијим догађајем јер не разумеју значај и вредност тога догађаја.

Дарвин прича како је могао да испали метак позади Фуеђи (једно племе) без да ови имају идеју о опасности и бегству, јер ови не разумеју, да ли је то био пуцањ или какав жагор. „Треба се ставити на место ових дивљака“, вели он, „па разумети њихов начин размишљања“. - |

Кад какав дивљак види некакав предмет пробушен пушчаним метком, треба да прође доста времена па да разуме узрок томе јер сам тај факт, што једно тело својом брзином. постаје невидљиво, мора да буде за њега неразумљив али ипак дивљак не може да схвати пробојну силу једнога метка. Тако и Фуеђи, који су видели предмете и животиње погођене метцима, нису ипак схватили страховиту моћ пушке.

О чудним проблемима, који се представљају дечјем духу ио чудним нагађањима, које је оно способно да учини, ми немамо јасну идеју. „Зашто се дрво назива дрветомг Зашто вино није вода>“ питала ме је једна трогодишња рођака.

Тако Маггоћо прича о једном дечку, који је хтео да сазна од њега, зашто означујемо а сааи у са у јер за њега сва слова и азбука били су конвенција произашла онаква каква је из човечјег мозга, као Минерва са мозгом Јупитеровим.

Детету, које нема никаквих идеја о физичким и природним законима, све појаве изгледају са свим непојмљиве и чудновате. Тако ме једно дете упита једнога дана: „Зашто ватре гори2 Зашто је лед хладан 2“ А једна друга девојчица шетајући се по брду, видела је масу стена и камења па ми рече: „Ко је донео оне онолике стене2“ Једнога јутра враћала сам се са овом истом девојчицом са пазара. Она, је "носила кући један килограм меса завијен у једну хартију а два ловачка пса трчала су за њом, док се она плашљиво окретала хотећи да се на неки начин од њих одбрани. Мајка јој рече: „Не бој се ти њих. Они су осетили месо па за то трче“ — „Али како могу да га осете кад је месо увијеног“ За њу је било са свим непојмљиво, како може мирис да се осети на толикој даљини и она је тај феномен замишљала као и ми онај о премештају мишљења на раздаљину. - |