Učitelj
а _ Учитељ
многи ученици сами исправљају своје грешке, те број ових „поправака“ није тако незнатан. „Мисаоне“ грешке се мање поправљају од „писаних“ (75, 2'/, према 86,9). у _ Утицаје вежбања највише су испитивали Зтагећ, РШррз "и Вготп. Први је нашао, да просечно напредовање ученичког вежбања у свима рачунским радњама износи 509. РАШрр5 је опет делио 'ученике у две групе: једне је посведневно вежбао у елеменгарном аритметичком рачунању и решавању стварних задатака, а други су за то време имали обичну наставу. После двомесечног вежбања упоређена је рачунска способност обеју група, па је нађено, да су вежбани ученици у аритметичком рачунању дали за 50%, боље резултате од групе уче ника, која се није вежбала. Исто тако, 6, је разред добио У вежбању највише, а 8. најмање, што је доказ, да вежбање има. "више утицаја на млађе него на старије ученике. Девојчице су опет покавале већи успех у простом, а дечаци у примењеном рачунању. : | Скоро до истих резултата је дошао и Вгохмп У својим сличним испитивањима над ученицима 6, 7. и 8. разреда на-. родне школе са просечним узрастом од 13: година. Од особите је вредности истаћи овде, да је Вгомп увећану рачунску окретност вежбане групе ученика могао доказати и после дванаестонедељног летњег школског одмора. Сем тога, он је утвр_ дио и проценталну добит од вежбања за сваку поједину врсту · рачунања. АНЕ с | Међутим, и: ако је за сваког школског радника јасно да сва ова експериментална истраживања несумњиво воде тачнијем и бољем начину рада у рачунској настави, кпак не треба сматрати, да је овим дато какво апсолутно мерило за све слу- , чајеве. Експерименти су у свом најбољем току развоја и свакако ће се морати још чекати на њижеве дефинитивне резултате. С тога, нека нам је допуштено, да ради боље илустрације свих ових питања изнесемо Ддош. неке напомене, које се јављају као неопходне за разумевање и расветљавање нарочито основних принципа о постанку и развитку бројних представа код ученика народних школа, њо Тако, видели смо, да је несумњивим експериментима утвр-
ђено, да се представе о бројевима лакше и брже добијају по- 5
сматрањем предмета у прегледној групи, ида према томе прин-