Učitelj

274 Учитељ

малних односа, види се по тешкоћи са којом се сасвим мала деца боре кад треба да схвате број. Ви показујете детету три ораха, три прста, три капе, да би га навели на појам „број три“, и видите на крају да вас је ваше очекивање изневерило; јер дете је, истина, опазило орахе, прсте, пате. али није опазило онај однос који је изражен у броју три“ Ту ништа не помаже ни простота квалитета, као што је случај са Тилиховим дрвцима за рачунање. Дакле морамо да потражимо такав поступак, којим би могли принудити да апстрахује материју, а да фиксира бројни однос. ;

· Можда ће бити згодан овај начин. Унапред се мора посумњати да је могућно схватити сваки број — изузев „један“ — као нешто што је постало од претходиог броја додавањем један. Главна је ствар дакле деци разјаснити шта да мисле под „један“. Да се то постигне може се употребити овај поступак: нацрта се на једном картону једно до другог у правој линији 10 кругова величине металика а све у размаку од по 2—3 CM. Први круг нека буде црвен, други жут, трећи плав остали могу бити необојени. Кад се узму у помоћ дрвца, каменчићи, куглице, новци и т. д. могу се са децом изводити ова вежбања:

Прва група: Стави — наређује учитељ детету — ове (све) каменчиће на кругсве! Почиње се увек од црвеног круга па се редом меће по један каменчић на сваки круг до последњег „(ни један се круг не прескаче, нити се пак који више пута поклопи). Сада су сви кругови поклопљени. Стави сад ово (3) каменчића! Гле, мало час било је каменчића, што сам ти дао од црвеног круга па до последњег; сад има каменчића до плавог круга и т. д. Дакле: гле, дакле сад има (5) каменчића! А сад (2)2 Пази, ово (2) каменчића биће сигурно доста до последњег круга а ови каменчићи 2 Дете ће, смешећи се, рећи да учитељ није у праву и зато ће казати тачно до којег круга има каменчића. У овим и осталим вежбањима yUTTHKOA BOJ се као објекти бројања поред каменчића и други предмети.

Друга група: У овој групи вежбања употребљавају се само обојени кругови. Час се стављају три, час два каменчића си т. д. и позивају се деца да кажу до којег су круга дошли при поклапању: до плавог или жутог круга или је тек поклопљен само црвени круг. Пошто се деца потпуно извежбала у овоме, онда учнтељ каже: кад има каменчића до плавог круга,